Bocholt naar final4 Incl video Interviews

Wat kan handbal toch mooi zijn! Het voorbije weekend kreeg Bocholt nog een doelpunt tegen in de laatste seconde en door dit zuur puntverlies had Bocholt de plaatsing voor de Final4 niet meer in eigen handen.

Dit weekend had Alfred Hitchcock opnieuw een scenario voor een spannende thriller geschreven. Beurtelings namen Volendam en Bocholt telkens een voorsprong van enkele doelpunten maar op het einde kon Bocholt toch het verschil maken: eindstand 33-35.

Na deze mooie overwinning was het nog even tandenbijten en wachten op de definitieve uitslag in Tongeren. Tongeren moest namelijk minstens een gelijkspel behalen tegen Aalsmeer zodat Bocholt dat laatste Final4-ticket kon bemachtigen.

Vijf minuten voor tijd had Aalsmeer nog drie doelpunten voorsprong, dus leek het over en uit voor Bocholt. Maar Tongeren is in de laatste wedstrijdminuten kunnen terugkomen tot een gelijkstand, en vijf seconden voor affluiten scoren de Eburonen de winnende treffer. Hitchcock had zijn uiterste best gedaan. Met dank aan Tongeren om deze sportieve verplichting te vervullen. Dankzij deze overwinning eindigt Bocholt op de vierde plaats en speelt het op zaterdag 6 februari om 19u30 de halve finale tegen de Limburg Lions in het hol van de leeuw.

Bocholt nam een snelle start. Na binnen één minuut leidde Bocholt al met 0-2 met twee doelpunten van Roel Valkenborg, maar ook dankzij Björn Alberts die al drie open kansen van Volendam neutraliseerde. Maar na enkele technische foutjes aan Bocholter zijde kwam Volendam in de zesde minuut op voorsprong na een benutte tegenaanval van Maurits Van Buren. Dan mist Bocholt een zevenmeter, terwijl Geert Hinskens wel twee keer scoorde vanaf de stip: 8-6 (12‘).

Bocholt was even het noorden kwijt en na balverlies kreeg Jaap Beemsterboer alle ruimte om tot een maximale voorsprong van drie doelpunten te komen. Dit kloofje werd al snel kleiner. Zelfs in ondertal scoorde Bocholt in de 21e minuut weer de aansluitingstreffer door Miha Pucnik. In de laatste vijf minuten nam Bocholt de regie over via Jordi Cremers en Roel Valkenborgh en ging rusten met 14-16 cijfers

Na drie minuten in de tweede helft moest Brecht Wertelaers geblesseerd het veld verlaten. Ook verdedigend lukte het niet meer voor Bocholt en Volendam kon veel te gemakkelijk terugkomen: 20-20 (37’). Miha Pucnik en Léon Van Schie namen Bocholt terug op sleeptouw en zorgde voor de 20-22 tussenstand. Aanvallend ging Volendam in de fout. Driemaal op rij kon Bocholt op tegenaanval de voorsprong behouden met onder andere een schitterend effectballetje van Roel Valkenborgh.

Helaas miste Bocholt bij deze 23-25 stand nog tegenaanval en via Jorn Smits kantelde de wedstrijd weer naar het 28-26 (51’). Bij een 29-28 stand en nog zeven minuten te de teugels in handen: hij maakte zelf enkele belangrijke doelpunten en met een spelen stopte Björn Alberts een zevenmeter van Geert Hinskens. Vlatko Tasevski nam dan superassist naar Léon Van Schie leidde hij Bocholt naar een 31-32 voorspong met nog drie minuten voor het einde. Beurtelings werd er nu gescoord. Volendam nam nog enkele risico’s waarvan Andreas Kittel profiteerde en zette de eindstand vast op 33-35 eindstand.

Het was nog even nagelbijtend wachten op de uitslag van Tongeren tegen Aalsmeer. De ontlading was des te groter na het positieve bericht van winst in Tongeren.

“Het was een gelijk opgaande wedstrijd” zegt trainer coach Bart Lenders. “Op 3 minuten van het einde van de wedstrijd informeerde ik bij mijn T2 naar de tussenstand in Tongeren-Aalsmeer. Toen ik hoorde dat Aalsmeer 3 doelpunten voorsprong had heb ik alles op alles gezet. We namen risico’s, slaagden erin de kloof te dichten en uiteindelijk wonnen we de wedstrijd. Dan was het bang afwachten op het resultaat in Tongeren. Toen we vernamen dat Tongeren alsnog zijn wedstrijd had gewonnen was de ontlading groot. Op basis van het ganse seizoen verdienen wij onze plaats in de final four.”

Doelpunten Bocholt:Brecht Wertelaers 3, Jordi Cremers 1, Vladimir Tasevski 5, Léon van Schie 5, Andreas Kittel 3, Roel Valkenborgh 10, Damian Kedziora 3 (1), Miha Pucnik 5.

Doelpunten Volendam:Dani Baijens 3, Duncan Postel 4, Randy Duin 4, Jaap Beemsterboer 3, Maurits Van Buren 2, Jorn Smits 6, Jorn Smits 6, Jan Jozef 4, Geert Hinskens 7(3)