Borhave eerste halve finalist dames bekertoernooi

Voor de derde keer binnen drie weken stonden Klink Nijland Kwiek en Borhave tegenover elkaar. Na de laatste wedstrijd uit reguliere competitie op 18 februari en de tweede wedstrijd in degradatiepoule afgelopen zaterdag, die beide door Borhave werden gewonnen, stonden beide ploegen dinsdagavond in de kwartfinale van het bekertoernooi opnieuw tegenover elkaar. Voor  Borhve zou het een unicum zijn als ze zich wisten te plaatsten voor de halve finale. Kwiek had al eens een keer de halve finale beriekt.

In de achtste finale had Kwiek streekgenoot Wijhe ’92 met 25-31 verslagen en Borhave was te sterk voor E&O met 25-19. In sporthal Tijenraan in Raalte was Borhave ook voor de derde keer binnen drie weken en voor de vierde maal dit seizoen te sterk voor Kwiek. Alleen had de ploeg uit Borne er dit keer wel een verlenging voor nodig om de provinciegenoot er onder te krijgen. Na zestig minuten stond er een 25-25 eindstand op het scorebord. In de verleningen wist de ploeg van trainer coach Rik Philips dan toch de wedstrijd met 27-29 naar zich toe te trekken.

Daarmee heeft Borhave in korte tijd weer een stukje clubgeschiedenis kunnen schrijven door voor het eerst de halve finale van het bekertoernooi te bereiken.

Het was een spannende wedstrijd die dan in het voordeel van de ene ploeg verliep om vervolgens mogelijk de andere kant op kom gaan rollen. Kwiek opende zoals zo vaak het beste en kwam op een 5-3 voorspong. De thuisploeg wist deze marge tot halverwege de eerste helft vast te houden. Daarna kwam dan toch de kentering en nam Borhave via een 9-9 tussenstand de leiding in de wedstrijd en ging met een voorspong van twee doelpunten de kleedkamer in: 12-14

Na de rust was het opnieuw Kwiek dat het heft in handen nam en naar een 17-15 (38’) voorsprong wist uit te lopen. Er ontspon zich een spannende wedstrijd waarbij beide ploegen niet veel voor elkaar onder deden. Borhave kwam met nog tien minuten te spelen wel weer op gelijke hoogte bij 20-20 maar kon niet doodrukken hetgeen uiteindelijk na zestig minuten geen winnaar opleverde als de wedstrijd met een 25-25 gelijkspel eindigt.

Er moest tweemaal vijf minuten verlengt gaan worden. Daarin nam Borhave meteen de leiding: 25-27 na vijf minuten en stond die niet meer af in de tweede vijf minuten verlening: eindstand 27-29 voor Borhave en plaatsing voor de halve finale.