Coach Ales Curescu: “Zo irritant die kritiek”

Trots op prestaties Quintus

Door Peter Lotman - Kwintsheul - De handbalsters van Virto/Quintus deden in de kampioenspoule van de eredivisie wat ze moesten doen. Ze wonnen met 32-15 van SEW en behouden daardoor een theoretische kans op een plaats in de finale om de landstitel. Spelbepaalster Cynthia Grift: ,,Maar die is wel ver weg.”

De Heulse club is bezig aan een mooi seizoen. Het bereiken van de halve finale van de Europa Cup was knap. Vorige week volgde in Kroatië pas de uitschakeling. Grift: ,,Super jammer, maar we zijn ontzettend trots dat we zo ver zijn gekomen. Natuurlijk hadden we graag de finale gespeeld, maar je moet ook kunnen toegeven dat de tegenstander beter is.”

Met de strijd om de landstitel dreigt het dezelfde kant op te gaan. Tegen SEW, Venlo en VZV lukt het wel, maar in de toppers tegen VOC en Dalfsen ontbrak de topvorm. De ervaren midopbouwster van Quintus: ,,We hebben in die partijen met te weinig lef gespeeld. De vorm die we een paar weken geleden hadden, was er om onverklaarbare redenen niet. Het is voor ons een erg druk programma geweest. We moesten aan de bak voor de Europa Cup, de landstitel en de beker. Dat is niet niks voor een amateurclub. Daarbij kregen we ook nog eens te maken met blessures van bepalende speelsters als Tessa van Zijl, de aanjaagster van ons team.”

Teverden

Ook coach Alex Curescu kijkt tevreden terug op het seizoen. ,,We gingen voor de derde plaats en daar staan we ook. Onze selectie is die plaats waard. Je kunt wel van alles willen, maar dit is wat voor ons haalbaar is op dit moment. Er wordt vaak gezegd: Quintus weer net niet. Dat vind ik zó irritant. Ik vind dat we het maximale eruit hebben gehaald. Je wilt altijd meer, maar dat kan vaak niet vanwege invloeden van buitenaf. Dragende speelsters kregen bij ons precies op de verkeerde momenten blessures. Dat is pech en daar doe je niks aan. Ik ben heel tevreden over de manier waarop de rest van het team dit opgepakt heeft.”

De buitenwereld wil dan al snel roepen dat het een mislukt seizoen was. Grift: ,,Geen sprake van. We hebben een ontzettend leuk jaar gehad. Met veel goede wedstrijden. Het is alleen jammer, dat onze pieken niet gehaald worden op de momenten dat het er echt toe doet. De landstitel is voor ons nu wel erg ver weg. We focussen ons op de halve finale beker. Dat wordt weer heel zwaar, uit bij Dalfsen. Maar wie weet kunnen we daar voor een stunt zorgen.”

Met SEW had Quintus geen problemen. Het begin was stroef en de 13-9 ruststand was nog geen indicatie voor de uiteindelijke monsterscore. In  het tweede half uur kwam de thuisclub pas echt goed los en denderde met snelle breaks via 24-12 naar de 32-15 eindstand. De jarige Angelique van Duijvenbode scoorde viermaal. Topscoorster was Britt van Steekelenburg met

zes doelpunten. Susan de Bakker, Anouk Zwinkels en Nicole van Meteren waren ieder viermaal succesvol.

AD Sport/Peter Lotman