Collectief Houten zet E&O opzij en behoud de koppositie

De handballers van Stipt Payroll Houten zijn er zaterdagavond in geslaagd om de koppositie in de eredivisie vast te houden door te winnen van Oosting E&O uit en in Emmen. De ploeg van Joop Fiege volgt Houten bij aanvang van de wedstrijd op  twee punten in de stand van de eredivisie. Houten coach Rick Louw kan beschikken over een volledig fitte selectie

Het meegereisde publiek weet bij aanvang nog niet dat het op een heerlijke wedstrijd getrakteerd gaat worden want de eerste drie minuten start Houten wat wisselvallig. Er is balverlies, een waarschuwing, een gele kaart, een schot over de goal van doelman Wouter Sijpkes. In de vierde minuut  van de wedstrijd valt er een tijdstraf aan Houten zijde en E&O komt op een 2-0 voorsprong. Zodra Houten weer compleet is zijn het Thies Berendsen en Riemer van Markus die de Utrechters op een 2-3 voorsprong zetten. Harmen Voogt heeft zich dan al geprofileerd met drie reddingen en Houten heeft er zichtbaar veel zin in.

De lange reis heeft de ploeg de energie gegeven om te bewegen want het tempo ligt hoog. Na een score van Stijn Hoefnagels en Luuk van Engelen is men elf  minuten ver in de wedstrijd en de stand is opgelopen naar 2-5. E&O probeert met lange aanvallen en systeemspel van 3-3 naar 4-2 ruimte te creëren en dat lukt want Emiel Wehkamp scoort de 3-5. René Jaspers scoort de 4-5 middels een break maar wervelende Thies Berendsen scoort al zijn derde treffer van de avond: 4-6. Bij een stand van 6-7 krijgt E&O zijn eerste zevenmeter van de avond en die is raak en de stand gelijk, 7-7.

Houten mist dan een vrije kans en het vasthouden van de bal levert E&O een tijdstraf op en Houten profiteer en het wordt  7-8 voor de Utrechters  Ook Houten krijgt dan een zevenmeter maar weet deze niet te benutten, scoort vervolgens E&O wel  in ondertal maar weet Job Reumer de voorsprong weer op het scorebord te zetten: 8-9.Het wisselen in de aanval/verdediging tussen Job Reumer en Jorick de Bruijn verloopt vlekkeloos. Bij een stand van 9-9  is het Luuk van Engelen die een afvallende bal weet te bereiken en de 9-10 binnenschiet.

E&O krijgt dan de tweede van de in totaal negen zevenmeters en de stand is weer gelijk. De laatste vijf minuten van de eerste helft valt er nog een tijdstraf voor Houten, raakt E&O bij een schot op doel Harmen in het gezicht en vallen er nog zeven doelpunten. Houten weet vlak voor tijd via Job Reuner de voorsprong te houden en het schot van Toby Trouw in de laatste twee seconden weet Houten te voorkomen. Ruststand 14-15.

De tweede helft begint met een vliegende start want E&O schiet in het blok en Riemer van Markus  scoort een heerlijke break maar komt daarna ongelukkig terecht en kan helaas niet verder. Er zijn dan slecht 32 seconden gespeeld in de tweede helft. Rens van Kregten die bij Houten onder de lat is gekomen heeft twee maal een stop waarna René Jaspers weer de aansluiten voor E&O met de 15-16. Hij heeft een heerlijke avond want hij is goed voor 12 scores waarvan acht zevenmeters. Thies Stijn en Jarn van Gool zoren er dan voor dat er een ruime voorsprong op het scorbord komt te staan: 15-19.

Houten verslapt niet. De strijdlust is enorm en de samenwerking in de dekking is goed.  Thies Berendsen kan dan, na balverlies van E&O, Floor Lanphen, die in de ploeg is gekomen voor Riemer van Markus,  van een pass te voorzien en hij scoort de 15-20. Joop Fiege ziet d ebui al hangen en neemt na vier minuten in de  tweede helft bij deze stand een time-out. Dat geeft Rick Louw ook even de kans wat puntjes op de i te zetten.

Door prima dekking aan de kant van Jorick de Bruijn en een mooie break weet Luuk van Engelen de 16-22 te scoren Na weer een zevenmeter en een score voor E&O, een onderschepping en break- van Jorick de Bruijn met een pass op Thies Berendsen kan de uitblinker zijn zevende treffer maken. E&O kan vervolgens door een opeenstapeling van fouten aan Houtenzijde  toch weer aansluiten en Rick Louw neemt bij een stand van 20-23 een time-out. Er is dan nog dik een kwartier te gaan in de  tweede helft.

De Emmenaren scoren zelfs de 21-23  en waarna Houten ook nog eens een tijdstraf en een zevenmeter tegen krijgt  is de zes punten voorsprong door E&O weggewerkt tot nog slecht een schamelpuntje: 22-23.  Houten herpakt zich en door Floor Lanphen en Jarn van Gool  loopen de gasten weer uit naar een verschil van drie: 22-25. Met nog elf minuten te spelen is het spannend en Jarn  van Gool schiet snoeihard de 24-27 binnen met een onderhands schot.

De tijd tikt door, Houten kan het hoofd koel houden en blijft spelen en E&O is verslagen. Joop Fiege probeert de laatste drie minuten met een time-out en offensief spel een achterstand van vier doelpunten weg te werken. Houten laat dat echter  niet gebeuren. zij gaan vrolijk door en kan via Luuk van Engelen met een loeihard schot in de kruising en Thies Berendsen met een prachtige effectbal de eindstand bepalen op 28-31. Daarmee gaat de volle winst mee terug naar Houten.

Donderdag spelen de heren in de beker tegen ARBO Rotterdam in THE DOME.

Scores Thies Berendsen(8),, Luuk van Engelen (4), Jarn van Gool (6), Stijn Hoefnagels (4), Floor Lanphen (3), Riemer van Markus (4), Job Reumer (2),