Een zwaar bevochten debuutzege voor handballers BFC

Weken was er al over gesproken: de terugkeer van BFC in de Eredivisie en op zondagmiddag 10 september zat de Haamen dan ook nagenoeg vol met de trouwe en luidruchtige aanhang van Smezo BFC en de meegereisde supporters van Handbal Venlo.

Of het nu de vele blessures bij Handbal Venlo waren of de zenuwen aan Beekse kant, de wedstrijd kwam maar erg moeizaam op gang. Pas in de derde minuut wist Venlo een doelpunt te scoren en BFC een strafworp te verzilveren.

Venlo pakte door en na tien minuten stonden zij zij doelpunten voor. BFC herpakte zich en na een kwartier was de stand gelijk; 6-6.

Daarna begon een sterke periode voor Handbal Venlo. BFC had door slordig spel en veel verspeelde ballen geen schijn van kans en geleidelijk wisten de gasten uit te lopen. Bij rust was de stand 14-10 en gaf niemand meer een dubbeltje voor de kansen van de thuisploeg.

Ondanks het luidruchtige thuispubliek onder aanvoering van supportersclub de Baeker Bulls kon BFC geen antwoord vinden op het spel van Venlo. Niets lukte en de irritatie groeide. Na zes  minuten in de tweede helft was het verschil zelfs vijf punten; 11-16. BFC leek dan ook regelrecht op een deceptie af te koersen

Coach Nick Onink kon het niet aanzien en riep de mannen bij zich voor een time-out. De neuzen werden even dezelfde kant op gezet en een andere tactiek werd gekozen.

Het grootste gevaar van Venlose kant kwam van Nick Kuik. De opbouwer schoot van afstand maar liefst 13 keer raak. BFC offerde een speler om hem mandekking te geven. De angel was eruit en Venlo kon nog maar amper scoren. De keeper werd opgeofferd om toch zes mannen in de aanval te hebben tegenover 5 verdedigers. Maar ook dit wisten de mannen uit Venlo niet te benutten.

BFC ging echter door met scoren en wist in het volgende kwartier de achterstand compleet weg te werken.  Tien minuten voor tijd was de stand 21-21. Vanaf dat moment ging de wedstrijd gelijk op waarbij de thuisploeg telkens in het voordeel was.

Een minuut voor tijd wist BFC weer een punt voor te komen en begon een tactisch spelletje. Coach Onink  nam een halve minuut voor het einde zijn laatste time-out. De stand bleef gelijk. Zeven seconden voor het einde greep ook coach Eric Eussen van Venlo de gelegenheid aan om zijn laatste time-out te nemen. Het plannetje om direct te scoren lukte niet ondanks een frontale aanval op de verdediging.

Twee seconden voor het einde strandde de aanval van Venlo in de zeer massieve en felle Beekse verdediging. Dit leverde BFC nog een twee minuten tijdstraf op. Dit tot grote ergernis aan Venlose kant, die riepen om een strafworp en een rode kaart. De scheidsrechters beslisten echter anders en gaven slechts een laatste vrije worp.

BFC moest de laatste vrije worp afweren met vijf veldspelers. Nick Kuik wist het schot niet te benutten en zo werd het een zwaarbevochten 25-24 overwinning in het voordeel van BFC.

Erg mooi was het niet. Er werd met vlagen zelfs slechts gespeeld maar uiteindelijk telt maar een ding en dat is de overwinning. Want wat is nou mooier dan een overwinning bij het debuut in de Eredivisie.