Foreholte nadert kampioenschap

Na de hectische strijd van vorige week bij DSVD stonden de handbalsters van trainer/coach Ricardo Clarijs afgelopen zaterdag in de Tulp goed voorbereid klaar om het Heemskerkse DSS te ontvangen. Deze ploeg, dat de punten nog hard nodig heeft om degradatie te ontlopen, was geenszins van plan om de slachtofferrol te spelen. Helaas voor hun moesten zij toch, ondanks dat ze er voor bleven gaan, hun meerdere erkennen in Foreholte. Na de 16-11 ruststand werd het uiteindelijk 40-22.

De start was moeizaam voor Foreholte, want DSS vond  in die beginfase de zwakke plekken in de verdediging bij de Voorhoutsen.  Bovendien was het aanvalsspel slordig en werden  openkansen om zeep geholpen. DSS maakte hier dankbaar gebruik van door diverse keren mooie doeltreffende afstandsschoten te plaatsen. Dat wisten zij twintig minuten vol te houden. Toen was het woord aan de op gang komende  motor bij Foreholte.

De kracht van Foreholte is, naast mooi en snel spel met variatie, een sterke dekking en fraaie scores, de uitgebreide selectie. Afgelopen zondag werd dames 2 al kampioen en Clarijs ondervond inmiddels dat bijna iedereen uit dit team bij de hoofdmacht van Foreholte kan invallen.

Het laatste gedeelte van de eerste helft kende een grillig einde. Foreholte kwam met 14-7 voor, toen Marisha van de  Geest voor een actie twee minuten naar de kant moest. Omdat ze het niet begreep en daar commentaar op had kreeg ze er nog twee minuten bij. In die fase kreeg ook Melanie Zwaan een tijdstraf, zodat er op een gegeven moment nog vier Voorhoutsen in het veld stonden. Maar Foreholte wist toch nog te scoren en kon met een 16-11 voorsprong gaan rusten.

De tweede helft kende voor Foreholte een goed begin. Geconcentreerd speelde het team zich voorbij DSS dat geregeld aan de noodrem moest trekken bij de cirkelloopsters. Wendy Smits benutte hierdoor vijf strafworpen. Ook de breaks werden weer als vanouds gecreëerd en hierbij voelde Chantal Slegtenhorst zich als een vis in het water door vijf keer te scoren. De beweeglijke Anabel Arroyo gaf de verdediging van DSS  een aantal keer het nakijken en de harde schoten van Marisha van de Geest heeft de keepster van DSS nooit gezien. Zo liep Foreholte weg van de ploeg uit Heemskerk en naast de prachtige lobjes over de keepster, was de achterwaartse afspeelbal van Wendy Smit naar Ramona Vink een juweel van een score. Foreholte wist de eindstand op 40-22 te zetten. Dankbaar nam het team het applaus van hun publiek in ontvangst.

De scores werden verdeeld onder: Wendy Smits 8, Marisha van de Geest en Chantal Slegtenhorst beide 5, Ramona Vink 4, Dana Vincenten en Britt van Leijden en Anabel Arroyo 3, Saskia Kolster en Naomi Hoogervorst en Nikki van de Post 2, Melanie Zwaan en Malu Oud en Lisanne Ruiter 1.

Zaterdag 25 maart is er dus bij winst voor Foreholte het kampioenschap van de eerste divisie en rechtstreekse promotie naar de eredivisie 28 jaar naar dato weer een feit

De wedstrijd is zaterdag 25 maart om 19.00 uur tegen Hercules in sporthal Boswijk, Laan van Kans 11 in Den Haag.