Houten consolideert Eerste plaats na winst op LIONS 2

De handballers van Stipt Payroll Houten hebben onder leiding van trainer/coach Rick Louw afgelopen weekend wederom een overwinning kunnen toevoegen aan een prima reeks. Was men in de beker afgelopen donderdag te sterk voor ARBO Rotterdam, zaterdag in de 10e speelronde bleek Houten te sterk voor het Limburgse OCI-LIONS 2.

Rick Louw moest het doen zonder Riemer van Markus, die op de uitslag wacht van een MRI scan, en heeft derhalve Floor Lanphen en Rogier Teeuwissen aan de selectie toegevoegd. Het is gezellig druk in The DOME en aanjager Dick Jacobs zorgt voor een heerlijke sfeer op de tribunes, waaronder veel (oud) bekenden van Rick Louw en Remko Thiers van HV Nieuwegein.

De thuisploeg kent een vliegende start. Er staat binnen acht minuten een 6-2 voorsprong op het scorebord en hebben de heren scheidsrechters een overtreding gezien en valt de eerste tijdstraf  van de wedstrijd en waardoor Houten in ondertal komt. De Limburgers kunnen direct tweemaal tot scoren waar Houten een kans laat liggen: 6-4.

Dan ontkomt LIONS niet aan een tijdstraf en daar gaat vervolgens nog een tweede straf overheen. Houten kan dan eenvoudig uitlopen naar 9-4. vervolgens gaat een een schot van LIONS naast en volgt er na 14 minuten weer een tijdstraf voor de gasten.

Aan de zijde van Houten zit de dekking goed dicht, er is veel werklust en beleving en in de aanval ligt het tempo hoog. LIONS komt dan ook geregeld te laat. Wanneer Job Reumer Bradley van den Broek voorziet van een pass kan hij doelman Jordi Govaarts verschalken en is het 11-5 en kiest LIONS-coach  Bart Hofmeyer voor een time-out.

Wanneer het spel word hervat keert Houten doelman Harmen Voogt een schot en weet Stijn Hoefnagels na een onderschepping de 12-5 aan te tekenen. LIONS zit niet lekker in de wedstrijd. Houten is gretig en speelt met veel zelfvertrouwen en vecht voor elke bal en dat ziet het publiek graag.

Bij een stand van 13-6, na een score van LIONS speler Cas Driessen en Jarn van Gool krijgt Houten een zevenmeter  tegen. Er zijn nog tien minuten te gaan in de eerste  helft en Bjorn Marguardt scoort:13-7  Houten verzuimt dan  driemaal op rij om een kans te verzilveren waar LIONS wel tweemaal op rij maar weet te scoren en op13-9 komen de Limburgers vervolgens weer in ondertal.

Job Reumer weet de zevenmeter te verzilveren en maakt er ook nog 15-9  van middels een “valworp”.De laatste minuten van de eerste helft is Houten slordig in de afronding waardoor LIONS de ruststand kan bepalen op 15-11.

Na 46 seconden in de tweede helft is het Houten dat meteen een tijdstraf aan haar broek krijgt, maar weet Harmen Voogt verijdelt een eerste schotpoging van LIONS dat bij een tweede poging de stand op 15-12 brengt waarna Houten kans mist.

LIONS heeft dan  balverlies waarna Stijn Hoefnagels de 16-12 scoort en is de thuisploeg vervolgens ook weer compleet. Bij LIONS is doelman Mark Leckebusch onder de lat gekomen en Jorick de Bruijn ziet zijn doelpoging gestopt. Houten is slordig maar krijgt hulp van LIONS want die krijgen een dubbele tijdstraf gepresenteerd.

Een prima actie van Jorick de Bruijn bestraft met aanlopen en een gemiste kans van Jarn van Gool brengt Houten onnodig in de problemen maar een doelpoging van LIONS blazen de scheidsrechters af wegens cirkel. Er is wat onduidelijkheid en commotie omtrent de beslissingen van de heren scheidsrechters, maar het spel gaat verder.  Bradley van den Broek scoort de 18-15 en Bart Hofmeyer neemt zijn tweede  time-out.

Het offensieve spel van LIONS moet meer balbezit opleveren maar de heren zijn soms ook te laat met verdedigen en dan is het de noodrem die Jorick de Bruijn een zevenmeter oplevert waarna Job Reumer zijn zesde treffer scoort. Een overtreding op Thies Berendsen, eveneens niet erkent door de heren scheidsrechters, wordt wel bestraft met aanlopen. LIONS krijgt dan weer balbezit met nog een kwartier te gaan. Middels een zeven meter scoren de Limburgers de 19-16.

Rick Louw coacht zijn mannen waar het kan en ook Bart Hofmeyer staat soms aan de kant te springen als een marionet aan touwtjes.  Er is genoeg te zien en te genieten als je maar kijkt. Houten krijgt dan een dubbele tijdstraf en dat is geen goed moment want LIONS komt beter in de wedstrijd en doelman Mark Leckebusch heeft evenals Harmen Voogt een aantal geweldige reddingen.

Toch blijft Houten de baas in het veld en scoort Luuk van Engelen de 21-18 na een afvallende bal. LIONS komt dan nog op twee punten 21-19 maar dan is het Thies Berendsen die geheel vrijgespeeld op de linkerhoek in overtal de 22-19 en 23-19 achter de doelman van de Limburgers prikt.

Bij een stand van 24-20 en met nog vier minuten op de klok neemt trainer/coach Rick Louw een time-out voor de laatste instructies. Houten sluit de wedstrijd af met een vierde zevenmeter gescoord door Job Reumer, zien we nog  een prachtige vlieger die men eveneens prachtig gestopt ziet worden door de doelman van LIONS. Jarn van Gool scoort dan het laatste doelpunt voor Houten waarmee de eindstand op 26-22 komt. Daarmee is de winst geheel verdiend voor de mannen van Rick Louw en Remko Thiers die met deze overwinning wederom op een eerste plaats in Eredivisie staat.

Volgende week speelt Houten op zondagmiddag (26-11) om 13.00 uur tegen de reserves van Bevo in Panningen, noord Limburg.

Scores: Thies Berendsen (4), Jorick de Bruijn, Bradley van den Broek (3), Luuk van Engelen (4), Jarn van Gool(4), Stijn Hoefnagels (3), Rens van Kregten (K), Floor Lanphen,  Job Reumer (8), Jelmer Schaap,  Rogier Teeuwissen,  Joep Voermans,  Harmen Voogt