LIONS overklast Aalsmeer opnieuw

De verwachtingen voorafgaande aan de eerste BENE-League wedstrijd tussen OCI-LIONS en FIQAS Aalsmeer waren heel anders dan de supercupwedstrijd die beide ploegen twee weken geleden hebben gespeeld en waarin LIONS Aalsmeer in een weergaloze eerste helft volledig overvleugelde.

De eerste tien minuten van de wedstrijd zaterdagavond waren bikkelhard en erg rommeling. De Portugese aanwinst van LIONS Nuno Rebelo werd al na anderhalve minuut met rood van het veld gestuurd na een overtreding op een doorgebroken speler van Aalsmeer. Op dat was er nog niet gescoord in de wedstrijd.

De teruggekeerde Robin Boomhouwer scoorde na de uitsluiting van Rebelo de eerste treffer voor Aalsmeer na 1.45 minuten. Wat volgde was een rommelige fase waarin LIONS na de twee minuten ondertal opzoek moest naar de nieuwe structuur in het veld. Daarbij zeker niet geholpen door scheidsrechters die de Limburgers een aantal keer een twee minuten tijdstraf gaven Desondanks kon Aalsmeer niet echt profiteren van het feit dat LIONS geruime tijd in ondertal stond.

Ivar Stavast, die wel eens tot de revelatie van dit seizoen kan uitgroeien, scoorde na vierenhalve minuut de 1-1 vanaf de zeven meterlijn, Via Ouderland kon Aalsmeer nog twee keer op voorsprong komen: 1-2 en 2-3 maar via opnieuw Stavast werd het weer gelijk 3-3. De coach van Aalsmeer Bert Bouwer zag de bui al hangen.  Hij pakte al zijn eerste time-out maar dat had niet de gewenste uitwerking. LIONS nam via doelpunten van Rob Schmeits, Ivo Steins en Ivar Stavast, waarvan de laatste twee in ondertal werden gescoord resoluut de leiding in wedstrijd en gaven die niet meer uithanden: 6-3 wordt het in de twaalfde minuut

De dekking van LIONS, met daarachter weer een sterk keepende Luuk Hoiting, stond als een huis en de Noord Hollanders kwamen er nauwelijks nog aan te pas. het tempo handbalbal van uit de structuur wat Bert Bouwer graag met Aalsmeer wil spelen kwam niet meer uit de verf. LIONS, waar Joao Ramos maakte na zestien minuten zijn rentree in de ploeg na zijn been blessure waardoor hij de wedstrijd om de supercup had moeten missen, liep mede door zijn aanjagende krachten gestaag uit naar de 16-8 voorspong na 24 minuten. Gerust werd er met een 17-10 stand na een laatste doelpunten van Lars Kooy voor Aalsmeer.

In de tweede helft ging de wedstrijd in hetzelfde stramien verder. LIONS kon de voorsprong uitbreiden naar 24-12 (37’) . Het was duidelijk dat dit Aalsmeer op dit momenten niet in staat is een vuist te maken tegen de huidige landkampioen en bekerwinnaar. Kon Aalsmeer in de wedstrijd om de supercup de schade uiteindelijk in de tweede helft  nog beperken tot zes doelpunten. In de eerste BENE-League wedstrijd van het seizoen was men daar niet toe in staat. Ook toen coach Mark Schmetz de jeugdige talenten als Bram Versteegden, Jordy Govaerts en Sverre Janssen, die zijn debuut makte in de BENE-League, de wei in stuurde en speel minuten gaf liep de score nog verder op naar een verschil van veertien doelpunten 36-22. Lars Kooy en Jimmy Castien zette in de laatste minuut de eindstand op 36-24.

Ondanks het vertrek van tien spelers bij OCI-LIONS is het technische management in samenwerking met de trainers er opnieuw in geslaagd een ploeg neer te zetten die ook dit seizoen weer zal mee strijden voor de prijzen. De huidige ploeg lijkt zelfs in de vroege stadium van het seizoen al verder te zijn dan het team van afgelopen seizoen. De uitwedstrijd volgende week tegen Sasja en de thuiswedstrijd over twee weken tegen Volendam zullen een beter beeld moeten geven hoe de ploeg er darwerkelijk voorstaat.

Bert Bouwer zal bij FIQAS Aalsmeer zijn handen meer dan vol hebben om de door hem gewenste veranderingen in het team te moeten gaan inslijpen. Om de ingeslepen gewoontes en speelwijze van de afgelopen jaren  er uit te halen is veel geduld maar ook tijd nodig. Maar tijd is ook weer kostbaar voor je het weet is het december en zit de BENE-League er al weer voor meer dan de helft op