LIONS verzet Europesebakens voor het Nederlandse herenhandbal

De handballers van OCI-LIONS hebben zich zaterdagavond voor ruim 2000 toeschouwers in de bijna uitverkochte Fitland XL hal te Sittard geplaatst voor de groepsfase en derhalve bij de laatste zestien van de EHF Cup. Daarmee heeft de Nederlandse kampioen en de winnaar van de BENE-League handbalgeschiedenis geschreven door in de derde ronde van de EHF Cup het Bosnische Borac Banja Luka twee keer te verslaan.

De coach van Banja Luka dacht de oplossing gevonden te hebben om Lions te kunnen verslaan. Maar het duurde echter slechts een aanval en LIONS wist precies hoe zij gingen spelen. Na de 1-1 in de tweede minuut liep LIONS via een zeven en twee breaks in twee minuten uit naar 4-1 Een minuut later zorgde Luc Steins met zijn derde doelpunt voor de 5-1. Verbaast en verbijsterd stonden de spelers van Banja Luka erbij en keken er naar maar hadden geen antwoord op het spel van LIONS.

Nadat de stand was opgelopen tot 7-3 (10’)  stokte de score bij de Limburgers. Vijf kansen oprij werden er gemist vooraleer halverwege de eerste helft Luc Steins de 8-3 liet aantekenen. Marco Vernooy zorgde voor de 9-4 maar kreeg daarna meteen een twee minuten straf.  Banja Luka wist even te profiteren en kwam in overtal terug tot 9-6, maar het was opnieuw Luc Steins die voor LIONS scoorde 10-6.  Tot vier minuten voor rust bleef het verschil vier doelpunten (12-8) maar opnieuw een tijdstraf voor Vernooy in de slotfase van de eerste helft zorgde voor een 12-10 ruststand.

De tweede helft begon met een treffer van Tim Mullens maar Banja Luka antwoordden sterk en kwam met drie doelpunten op rij, mede ook omdat nu Tim Mullens met een twee minuten straf aan de kant zat, in de 34e minuut op gelijke hoogte bij 13-13. Nu waren het de Linkshanders Joris Baart en Kay Smits, die in de eerste helft niet gespeeld hadden, die Lions weer op weg hielpen. Tweemaal Baart en tweemaal Smits plus een treffer van Ivo Steins zorgde weer voor een 18-15 voorsprong vier minuten na de gelijkmaker.

Met de moed der wanhoop probeerde Banja Luka alsnog iets te forceren. De overtredingen werden ook harder. In de dertiende minuut was het eerst Kay Smits die, op een identieke wijze als Luc Steins vorige week overkwam, door de lucht vloog en vier minuten later was Luc Steins weer aan de beurt toen er bij een gevecht om de bal bewust een forse overtreding op hem gemaakt werd.

Banja Luka deed echter mee zichzelf  te kort met al dat geweld dan LIONS die zich voorafgaande aan de wedstrijd al hadden ingesteld op het feit dat dit zou gaan gebeuren. Zij lieten zich dan ook niet intimideren door de Bosniërs maar gingen gewoon verder met handballen. Gestaag werd dan ook de marge verder uitgebouwd naar uiteindelijk een zes punten voorsprong in de 53e minuut als Kay Smits er 24-18 van maakt. Daarna nam LIONS bewust een stap je terug en ging het niet meer vol de confrontatie aan maar consolideerde het de opgebouwde voorsprong. Zo kon Banja Luka, dat nauwelijks nog vooruit te branden was en compleet leeg gespeeld was, nog wel terugkomen naar 26-23 maar was het Kay Smits die de eindstand op 27-23 bepaalde.

Fitland XL waar de stemming al bijzonder opgewonden was ontplofte bij het laatste fluitsignaal.  Opnieuw heeft de ploeg van OCI-LIONS de bakens in het Nederlandse handbal verzet en toot het aan dat als je ambities hebt je die ook kunt realiseren als men er zelf maar in blijft geloven en zich niet stoort aan de critici die al na twee jaar begonnen te roepen dat Limburg Lions een mislukt project was.

Om in de woorden van Ivo Steins te spreken: “We wilden naar de Europese subtop en die hebben we nu bereikt. Oke: een zwaluw maakt nog geen zomer maar het feit is dat het wel eens de eerste keer moet zijn”.

Scores Kay Smits 5, Luc Steins 5, Ivo Steins 4, Joris Baart 3, Serge Heijnen 3, Dylan Vossen 3, Evert Kooijman 1, Tim Mullens 1, Joao Ramos 1, Marco Vernooy 1.