Olympia begint nacompetitie met winst

OSS - De eerste nacompetitiewedstrijd voor promotie naar de eredivisie heeft de handballers van Olympia'89 een zege opgeleverd. Die kwam pas 36 seconden voor tijd tot stand; Kevin de Leeuw gooide op dat moment de 22-21 tegen de touwen. Tegenstander DIOS uit Den Hoorn kon in zijn laatste aanval de gelijkmaker niet meer forceren in de wedstrijd die een ruststand van 13-10 kende.

Eindelijk, na enkele weken speelden de Ossenaren weer echt ergens om. Nadat de titel definitief uit zicht geraakte, volgden er nog enkele potjes om des keizers baard. Tegenstander DIOS had een langere periode van soortgelijk karakter erop zitten na het veroveren van de tweede periodetitel en het verval in de eerste maanden van 2017. De resultaten van de laatste weken waren dan ook geen graadmeter voor hoe de ploegen er nu voor stonden. Zaterdagavond in de Mondriaanhal waren de messen eindelijk weer geslepen en ging iedereen er vol in. Dat resulteerde in een partij die altijd spannend was en bij vlagen ook fraaie staaltjes handbal.

Het duurde enkele aanvallen voor de eerste goal erin vloog. Het was Martin van Iperen die op vechtlust door de verdediging sneed en doeltreffend uithaalde. Maar alweer enkele seconden later was het gelijk. De 2-1 van Erik Loeffen kreeg een al even snel antwoord van de gasten. Na de 3-2 van wederom Erik was het DIOS dat even de regie van het duel overnam, maar meer dan een punt voorsprong had DIOS nooit (3-4, 4-5 en 5-6). Kevin de Leeuw maakte vanuit de hoek 6-6, waarna Wout van Iperen met twee treffers op rij Olympia het juiste duwtje in de rug gaf: 8-6. In die fase was Olympia even duidelijk beter dan DIOS en dat betaalde het uit in klinkende munt; Joeri Dorrestein bepaalde met een harde knal de ruststand op 13-10.

De tweede helft had nog meer tijd nodig dan de eerste helft om op gang te komen. De eerste 6,5 minuut viel er geen treffer te noteren. Totdat Frank Loeffen de ban brak met een raak schot vanaf de cirkel

Het was niet de opmaat naar een makkelijke tweede helft. DIOS leek wakker geschud door die treffer en deed er een schepje bovenop in de aanval, In eerste instantie pareerde Olympia telkens waardoor de marge telkens 3 a 4 bleef, maar bij de stand van 18-14 hadden de rood-zwarten even een mindere periode. Dat leidde ertoe dat de Zuid-Hollanders aan de hand van Robin Huisman terugkwamen tot een punt: 18-17. Martin en Chiel van Iperen leken DIOS het laatste restje hoop te ontnemen met elk een goal, maar de winnaar van de tweede periode maakte nog een run van 0-3. En ook de 21-20 van Chiel van Iperen (knappe treffer vanuit de tweede lijn) werd beantwoord met een gelijkmaker. Dat was ongeveer een minuut voor tijd, toen iets daarvoor Harm van Iperen met zijn derde tijdstraf naar de kant moest.

Olympia moest zijn laatste aanval dus in met een mannetje minder, maar dat bleek geen probleem. Kevin de Leeuw werd in stelling gebracht en deed het enige wat hij moest doen: scoren. DIOS had nog 36 seconden om een nieuwe gelijkmaker te forceren, maar de ploeg kwam niet tot een schot door prima verdedigen van de vijf van Olympia.

Olympia'89 - DIOS 22-21 (13-10). Doelpunten Olympia: Wout van Iperen 6, Chiel van Iperen 4, Kevin de Leeuw 3, Erik Loeffen 3, Harm van Iperen 2, Martin van Iperen 2, Joeri Dorrestein 1, Frank Loeffen 1.

Doelpunten DIOS: Robin Hulsman 5, Wouter vd Ende 5, Frank Koole 5, Bart Dessens 3, Ruud de Jong 1, Wesley Stet 1, Roy Stet 1. Strafworpen: Olympia 1 uit 2, DIOS 5 uit 6. Tijdstraffen: 7, DIOS 6. Rode kaart: Harm van Iperen (Olympia, 3x2).