Trainer Peter Portengen plant voorzichtig zijn doelen

“Volendammers zijn gewend om hard te werken”

Door Frits Feuler –Na zes succesvolle jaren bij de vrouwenploeg van Dalfsen staat Arnhemmer Peter Portengen vanaf dit seizoen – weer - aan het roer bij de mannenploeg van Kras Volendam. Tussen 2004 en 2007 vestigde de ex-assistent bondscoach van de vrouwenploeg, met drie landstitels op rij en twee nationale bekers, ook al de aandacht op zich. Een jaar Hellas (2003-2004) en E&O – hij was bij de club tussen 1998 en 2003 ook al actief - waren de volgende clubs op de weg van de geboren Amsterdammer. Met de ploeg uit Emmen won hij destijds drie keer de beker en een keer de Super Cup. Onverwachts nam E& O afscheid van de trainer die bij de club spelers de mogelijk gaf om tweemaal daags te trainen. Iets dat toen nog alleen in het buitenland denkbaar was. De reacties op zijn vertrek toen waren erg emotioneel binnen de spelersgroep.

Nu, bij de start van het elfde seizoen van de BENE-League weer terug in het vissersdorp. Als opvolger van Piotr Konitz. In een voor hem totaal nieuwe sportieve omgeving. “Zes dagen in de week een retourtje Arnhem- Volendam, de woensdag is mijn vrije dag. Negen trainingen, de club en spelers investeren in een nieuwe toekomst,” geeft hij na de met 28-23 gewonnen openingswedstrijd bij Callant Tongeren aan. Een prima opsteker voor de ploeg die een week eerder nogal pijnlijk op Europees niveau door het Macedonische Ohrid werd uitgeschakeld. “We kwamen één treffer tekort over die twee duels die we vrij kort achter elkaar moesten spelen. Pittige omstandigheden, gedonder met de vloer. In de voorbereiding op het nieuwe seizoen moesten we een aantal nieuwe spelers inpassen, zeker na het plotse vertrek van Dani Baijens. De ploeg moest wennen aan een nieuwe trainer, aan een nieuw concept. We willen als ploeg duidelijk sneller gaan spelen. Dat zie je in deze fase nu al in grote delen van de wedstrijd terug.”

De BENE-League is dus nog wat vreemd voor de ambitieuze trainer die met de nationale vrouwenploeg en Dalfsen enorm succesvol was op de Europese en mondiale velden. Hij heeft een spelvisie waar ook Volendam mee te maken krijgt. Vorig seizoen liepen blessures als een rode draad door de ploeg, dit jaar hoopt men daar van gespaard te blijven. Met Portengen aan het roer ontkom je er niet aan dat er prijzen die nu nog in de wachtkamer staan, opgehaald worden. Daar wil Portengen nog niks van weten. “Vergeet niet dat spelers nu in een ander ritme komen. Naast hun werk en studie trainen we 9 keer per week. Het aantal krachttrainingen is verhoogd, de overige 6 sessies moet er eveneens fors gewerkt worden om resultaat te boeken. Maar Volendammers zijn van nature gewend om hard te werken!” weet hij als geen ander.

De club verleent meer dan voldoende faciliteiten om de spelers zo optimaal te begeleiden. In twee Amsterdamse en Volendamse panden zijn de spelers ‘van buitenaf’ ondergebracht. “Dat versterkt ook hun onderlinge band,” is de logische gedachte daarbij.

Het openingsduel met Tongeren gaf Portengen weer een beter beeld van de stand van zaken binnen zijn ploeg. Doelman Gerrie Eijlers, terug uit de Duitse competitie, plaatste zich een aantal malen in de kijker met prima stops. Dat gaf vertrouwen tegen een ploeg die een aantal sterkhouders – Qerimi, Bolaers – zag verkassen naar de Franse competitie. Volendam gunde de thuisploeg de openingstreffer, daarna ging ‘het andere Oranje’ er als een haas vandoor: 9-15 aan de rust.

Ook in de tweede helft schommelde het verschil rond de vijf, zes treffers. “We gaven Tongeren daarmee toch onbedoeld het gevoel dat er nog wat te halen viel, dat het nog niet voorbij was. Dat moeten we in de komende duels zien te vermijden,” analyseerde de winnende coach glashelder.

Collega Maurice Canton die met zijn ploeg vorig seizoen wel in twee van de drie finales speelde – BENE-League en landstitel – maar geen prijs pakte, moet met een groot aantal nieuwe en jonge gasten aan de slag. Daar waar iedereen jongeling Pieter Strauven aan het stuur verwachtte als opvolger van Qerimi, kreeg de spelverdeler slechts mondjesmaat speeltijd. Doelman Rudi Schenk, normaliter goed voor behoorlijk wat extra stops, moest meer ballen uit het doel vissen dan hem lief was. Lichtpuntje: Julien Devisch, van origine linkerhoekaanvaller, werd door Canton succesvol op de cirkel geposteerd vanwege de afwezigheid (blessure) van de Hongaar Adam Barnyak. Nadien verscheen de rappe Waal ook op de opbouwposities, gedreven als altijd en een welkome extra invulling voor de trainer.

“We begonnen niet slecht, maar konden aanvallend tegen hun defensie geen echte vuist maken. Handbalden niet echt richting doel, dat is dus een verbeterpunt. Je zag ook dat we zoekende waren naar een echte leider in het veld. Vorig seizoen nam Arber Qerimi dat op zich en trok iedereen zich daar aan op. Als het vertrouwen er eenmaal is, dan lukt het wel. Daar ben ik van overtuigd. We hebben talent in de ploeg, maar dat is op dit niveau niet genoeg. Je moet snel leren, mentaal sterker worden. Volendam was vandaag sterk en degelijk, dus verdiende winst,” was Canton eerlijk in zijn commentaar.