Vernooy bezorgt Nelo eerste punt in BENE-league

Alles wat Sporting was gesnakt al lang naar de eerste BENE-League-wedstrijd. Het duurde dan ook 20 minuten vooraleer de ploeg de stijf gespannen zenuwen en de stress van zich kon afgooien. Je zag dat de routine bij Bevo veel meer aanwezig was dan bij de ploeg uit Neepelt. De thuisploeg speelde rustig rond en verzilverde bijna elke kans. Bij Sporting lukte aanvankelijk niets. Doelman Thijs Van Leeuwen kreeg zijn lichaam onvoldoende achter de bal. In de  aanval werden de kansen op knullige wijze verspeelt en ook de dekking stond veel te statisch en was vooral veel te braaf voor de ploeg uit Panningen.

Dat viriele spel kan Nelo zeker aan en ligt ze zelfs goed maar men  was het simpelweg niet meer gewend. Gevolg: 6-1 na 10 minuten en 13-6 na 20 minuten. Polman, Augustinus en Vanderbeucken waren een gesel voor Nelo en scoorden bijna aan 100%. Vlatko Tasevski werd ter hulp geroepen en hij bracht wat rust en lijn in het spel,  Versleeuwen en Denert werkten beter af wat een ruststand van 17-12 betekende. De 10 gemiste kansen in de eerste helft spraken dan ook boekdelen en werden vertaald in de zware cijfers voor rust.

Bevo ging in de tweede helft verder op zijn elan en leidde na 34 minuten weer met zeven doelpunten verschil: 19-12 en 21-14. De tactische omstelling naar een offensievere dekking om de actieradius van Dario Polman en Robin Jansen te beperken bleek een goeie zet.  Bevo kon geen tempo meer maken en werd hierdoor verder van doel gehouden. Langzaam knabbelde Sporting aan de achterstand en via Marx, Pastoor en Jerry ging het van 24-20 (40m) naar 27-25 na 50 minuten. De drang van Sporting werd heel groot en soms werd hierdoor zelfs te overhaastig de aansluiting gezocht wat resulteerde in te riskante passes of te snel forceren. Daardoor duurde het nog erg lang voordat Sporting tot op één doelpunt kon komen.

Maar in de slotfase kon Nelo terugvallen op een secure doelman Van Leeuwen die opnieuw Polfliet was komen vervangen en onder andere een zeven meter penalty stopte in de slotfase. Opvallend genoeg kreeg Sporting geen enkele zevenmeter. De thuisploeg was de kluts nu helemaal kwijt en een ontketende Vernooy toornde hoog boven de defensie uit en haalde verschroeiend uit! De 2.07m lange Vernooy scoorde vijf van onze laatste acht doelpunten.

Sporting kwam echter in ondertal te staan, maar toch wist Versleeuwen in zijn Panningen te scoren en met nog 40 seconden op de klok en bij een 29-28 stand hield Van Leeuwen Nelo in de race en kwam Sporting nog een keer in balbezit. Met een man minder werd de laatste aanval opgebouwd en acht seconden voor tijd vond Vernooy opnieuw een gaatje en knalde het gelijkspel op het bord. De laatste seconden lukte een duidelijk moe gestreden Bevo het niet meer een aanval op te zetten en Sporting mocht zo zijn eerste punt in de BENE-league  vieren.

De ontlading was groot want het zag er heel benard uit. Conclusie is dat Nelo handballend zeker dit niveau aankunnen Daarnaast mag men zeker ook tevreden zijn met de mentale weerbaarheid en is het behaalde punt, gezien het scoreverloop, zeker terecht en wellicht het maximaal haalbare gisteren.

Volgende week ontvangen de debutant Visé in de eerste thuiswedstrijd van het seizoen

BEVO: Hammerschmidt, Stijweg, Vandenheuvel, Rombouts, Sas, Augustinus (6), Vanberlo, Poot (2), Vangrunsven, Colman, J Vanderbeucken (7/3), N Vanderbeucken, Vandalen, Jordens (2), Jansen (5), Polman (7). 4x 2 minuten.

NELO: Vanleeuwen, Polfliet, Van Sloot, Pastoor (2), Habraken, Versleeuwen (7), Ephrahim (4), Tasevski (3), Vernooy (7), Schroeder, Cnyrim, Vandebeeck, Follon, Marx (3), Lukkesen, Denert (3). 3x 2 minuten.

SR’s: Tanasescu en Kessel