Nieuws

Fanseat en BENE-League nemen afscheid van elkaar

250 in plaats van 1800 abonnees

Door Frits Feuler– Nog geen jaar duurde de samenwerking tussen het Finse mediabedrijf Fanseat en het bestuur van de BENE-League. Vorig jaar werd tijdens de presentatie in Antwerpen nogal hoog opgegeven van dé ideale televisieregistratie van alle bijna 140 wedstrijden in de Belgisch-Nederlandse topcompetitie. “We streven naar 1800 abonnees, die tegen een maandelijkse nota van acht euro verzekerd zijn van alle grensoverschrijdende wedstrijden!” De inkomsten wogen voor Fanseta bij lange na niet op tegen de kosten die wekelijks zes live duels plus de finalerondes in Den Bosch gemaakt moesten worden.

Tot die 1800 abonnees is het nooit gekomen. “Slechts 250 liefhebbers vonden het de moeite waard om een dergelijk abonnement aan te schaffen,” laat Martijn Verhagen van de BNL-organisatie vandaag weten. Een handvol clubs koppelde na elke wedstrijd de Fanseat-beelden via hun eigen social media-kanalen. Een stijging van abonnementen bleef echter ver achter bij de beoogde prognoses.  

Zaterdag meldde de Finse sportzender af te willen van het driejarig contract. “Met de clubs hebben we overleg gevoerd en het verzoek tot ontbinding aanvaard,” aldus Verhagen. “Weliswaar lag er nog een Fins voorstel om deels het aanbod achter de decoder af te zwakken maar dat vonden we niet bijster interessant. Begrip alom dat we de samenwerking hier noodgedwongen moeten beëindigen.”

Volgens Verhagen is er budget om vanaf volgend seizoen via uitgebreide live-streams bij de clubs verslag te doen van alle wedstrijden. In dat kader is het te hopen dat elke club, samen met het bestuur van de BNL, zich bewust is van een goede presentatie via de doorgifte van degelijk beeldmateriaal vanuit de thuishal. Anders is de kortstondige flirt met Fanseat  helemaal voor niks geweest.

Deel dit bericht