Nieuws

LIQUI MOLY HBL met veel data voor fans en media

Door Frits Feuler – Rondom de Super Cup in Düsseldorf tussen bekerwinnaar THW Kiel en kampioen SG Flensburg-Handewitt gaf de organisatie van de Handball Bundesliga (HBL) een kijkje achter de nieuwste ontwikkelingen op gebied van televisie-exposure en data-technologie. Overgewaaid vanuit Amerika, in veel sporttakken al lang ingeburgerd.

Waar we in Nederland niet altijd in staat zijn om bijvoorbeeld op het hoogste niveau een stukje gelijkwaardige organisatie rondom alle duels te arrangeren, ligt de ‘stärkste Liga der Welt’ mijlenver vooruit. Geen verwijt aan alle goedwillende medewerkers binnen onze clubs, verre van dat. Maar het contrast wordt wel elk jaar groter.

Datasysteem

De media kreeg een inkijkje in de werkwijze van sportzender SKY die afgelopen seizoen ruim 800 uur handbal uitzond. De firma KINEXON, ook in mei al actief bij de FINAL4 bij de mannen in Keulen, heeft een heel datasysteem gebouwd rond de 306 Bundesliga- plus bekerduels en de strijd om de Super Cup. In Düsseldorf dan de eerste test met innovatie, intelligente sportdata en analyses. Tot in detail, geschikt na elk duel voor trainers en spelers om per individu inzicht te krijgen in een scala aan data, die weer een bouwsteen kan zijn voor de volgende trainings- en wedstrijdperiode.

                                                  

Alle spelers in de hoogste klasse worden uitgerust met een enkele grammen wegende chip, waterproof en bevestigd in een minizakje dat aan de binnenkant van het shirt bevestigd is. Het speeltuig – SELECT – is eveneens voorzien van een chip, nodig om schotkracht, afstand, schothoek, enz. te kunnen meten en opslaan. Een radiosignaal wordt automatisch aangestuurd en op talloze computers -achter de schermen zit een leger aan data-medewerkers - opgeslagen. Om de twee seconden een update. Hardware, uitgerust met sensoren, opperste precisie, centimeter nauwkeurig. Bewegingen van spelers en bal worden zestig minuten lang gevolgd en in beeld gebracht. Hoeveel kilometer loopt elke speler gedurende zijn tijd op het speelveld? Hoeveel balcontacten, goede en foutieve passes. Een schotanalyse, niet onbelangrijk. Daarna volgt de overall analyse, het totaalplaatje. In plaats van assistenten met schrijfblok op de wisselbank zit er vanaf nu een modernere assistent met tablet of laptop. Hij/zij kan de trainer à la minute de stand van zaken laten inzien. Kortom: data om van te watertanden!

Gegevens

Ook de fans en de media vooral maar ook de grote sponsoren  krijgen toegang tot dit systeem, zij het in aangepastere vorm. Voor de pers was er bij dit duel al een eerste kennismaking. Verbluffende gegevens, nooit gedacht dat er zoveel uit zestig minuten handbal te halen is. Televisiebeelden worden ‘opgeleukt’ met statistieken, met overzichten, met schotbeelden. Op de grote videowall in de ISS DOME in Düsseldorf worden enkele gegevens zichtbaar gemaakt. Genieten voor de echte cijfertjesfreak!

Prangende vraag: wat als een club met een ander merk bal haar thuiswedstrijden contractueel moet spelen? Maximilian Schmidt, directeur van KINEXON: “We hebben in alle 20 hallen de benodigde installaties aangebracht voor onze technologie. Maar wij leveren geen ballen, andere merken kunnen wedstrijdballen laten voorzien van diezelfde chip waarna de analyse ook in gang gezet kan worden. Goede afspraken maken met clubs en leveranciers, dan kunnen we dit oplossen.”  

Flensburg-trainer Maik Machulla is overtuigd van deze nieuwe technologie. “Door deze technische snufjes krijgen we als trainer een beter inzicht in wedstrijd- en trainingssituaties. We kunnen op elk moment de prestatiebarometer van spelers volgen en onze trainingen daar verder op afstemmen. Denk maar eens aan het belastingniveau, voor sommige spelers mogelijk te hoog, dan moet je gas terugnemen. Anderen kunnen misschien een stapje extra doen. Zie het ook als een soort blessurepreventie.”

Groei

Het moderne handbal is snel, dynamisch en atletisch. Energievretend, iedere week op topniveau tot het uiterste gaan. Non-stop acties op het veld, geen seconde verveling. Door de meerwaarde van al deze data winnen televisiebeelden en berichtgeving in de media duidelijk aan meerwaarde. Ook op de social media-platforms zullen wedstrijden nog attractiever en intenser beleefd worden.

Als voorbeeld noemt Karl Valks namens Live Sports Sky Deutschland een voorbeeld van een redelijk belangrijke, gestopte strafworp: 1.5 miljoen mensen hadden het filmpje bekeken. “We hebben in Duitsland vijf miljoen abonnees voor onze sportitems, waarvan per duel ongeveer 250.000 kijkers op een handbaldag inschakelen. De piek lag in de slotdag van de competitie waarin van alles gebeurde in de strijd om de titel tussen Kiel en Flensburg en de degradatiestrijd tussen Gummersbach, Bietigheim en Ludwigshafen op 1,34 miljoen  kijkers. Geweldige aantallen. En ik heb het idee dat het plafond nog niet bereikt is. We rekenen op een toename van 15% voor komend seizoen.”

Deel dit bericht