Nieuws

Nieuwe ontwikkeling in televisieland bij het handbal

Door EHF- Voor het eerst maakt de Deense tv-zender TV2 gebruik van technologie tijdens de EHF EURO 2018, een kleine evolutie voor tv-kijkers en handbalfans. Dankzij ‘augmented reality-technologie’ (realiteit vergrotend) kunnen de experts Trine Nielsen en Lærke Møller acties die al enkele minuten eerder werden uitgevoerd op het speelveld reproduceren om ze te ontleden en uit te leggen.

Hoewel het de eerste keer is dat TV2 deze technologie heeft gebruikt voor handbal, was het tijdens de zomer, bij het FIFA Wereldkampioenschap en de Tour de France al te zien. Gemaakt door het Israëlische bedrijf Infinity AR, moest de technologie worden aangepast aan handbal, waarbij de ontwerpers van het bedrijf weinig kennis hadden van het spel. Maar toen de esthetische aspecten van de 3D-figuren werden behandeld zodat ze eruit zouden zien als echte handbalspelers, hoefde je alleen nog maar te leren hoe je ermee om moest gaan.

Het systeem is heel gemakkelijk om mee te werken en toch vrij ingewikkeld om in te stellen. Het bestaat uit een tactiek bord, waarop je een rechthoek kunt zien. Spelers van beide teams nemen deel aan het spel. Er zijn talloze mogelijkheden, waaronder het creëren van een actie, als een idee van een tactische oplossing en het repliceren van een actie om een ​​afbeelding, inclusief pijlen en cirkels, te implementeren. Je kunt zelfs echte beelden uit een wedstrijd invoegen om een ​​tactische situatie aan de tv-kijkers uit te leggen.

"Experts hebben even de tijd genomen om eraan te wennen, maar nu is dit voor hen een geweldig hulpmiddel", zegt Lars Søndergaard, de TV2-directeur op locatie in Nantes voor de hoofdronde van EHF EURO 2018.

Aan de technische kant van alle zaken is één persoon toegewijd aan het 3D-modelleren terwijl een bewegende camera de tv-studio filmt waar het voelbare bord zich bevindt. Na het superponeren van het beeld, verkregen uit de 3D-modellering, is het resultaat indrukwekkend, wat de indruk wekt dat de spelers naar believen op het virtuele speelveld kunnen bewegen. En de ‘augmented reality’ is tot het uiterste gedreven.

"We hebben alle truien voor alle teams, de modellen voor de spelers komen van de officiële spelers. We kunnen nog wat details verbeteren, maar voor het eerst zijn we heel blij met het resultaat ", voegt Søndergaard toe, die al kan aankondigen dat het handbalveld met ‘augmented reality’ zal worden gebruikt tijdens het IHF Wereldkampioenschap voor heren dat Denemarken en Duitsland als gastheer zal dienen in januari.

Meer informatie via https://www.facebook.com/ehfeuro/videos/269566837026244/

Deel dit bericht