Derby is een prooi voor opleidingsteam Handbal Venlo

Door Handbal Venlo - Met een grotendeels nieuwe groep en een nieuwe staf begonnen de dames van het opleidingsteam van Handbal Venlo afgelopen weekend aan het seizoen. Voor de seizoen ouverture stond er direct de derby tegen BSAC op het programma, de ploeg die slechts 12 km verderop hun trainingen en wedstrijden afwerken. Beide trainers luisterend naar de voornaam Marcel, beiden al een keer prins carnaval geweest in hun dorp. Na 60 minuten blek de Venlose ploeg net te sterk en won de wedstrijd met 25-23.

De nieuwe trainer/coach bij de Venlose ploeg was zeer tevreden met de punten en de strijd die de dames geleverd hadden. “Het was van onze kant niet zoals ik gehoopt had. Veel slordigheden en individuele fouten. Dat maakte het lastig om de controle in de wedstrijd te pakken, wat uiteindelijk maar enkele korte fases lukte. Dan zie je ook dat we de betere ploeg zijn, maar in de mindere fases kon BSAC ons flink pijn doen. Daarom bleef het ook tot drie minuten voor het einde spanend.”

Bij rust liet het scorebord een 12-9 voorsprong zien voor de Venlose equipe. In de tweede helft kon die voorsprong niet uitgebouwd worden. Daarvoor werden er teveel individuele fouten gemaakt, zowel in de aanval als de dekking.

Tien minuten voor het einde had BSAC zelfs een voorsprong genomen van 19-21. De Venlose dames herpakten zich op tijd en trokken met een goede eindsprint de wedstrijd toch nog naar zich toe. In deze laatste tien minuten mocht BSAC nog maar twee keer scoren waarmee de ploeg van Idink en Muns hun mentale weerbaarheid liet zien en iedereen ervan overtuigde sterk te kunnen verdedigen. “Een goede dekking is de basis en ik geloof erin met deze groep”, aldus Idink.

Idink begon in juni aan zijn nieuwe klus bij de reserveploeg van Handbal Venlo en nam zijn vriend Xander Muns mee als co-trainer. Samen hebben ze de opdracht om van de groep meiden een team te maken en iedereen in zijn kracht te laten spelen. Idink denkt hier nog wel even voor nodig te hebben. “We hebben al flinke stappen gemaakt in de relatief korte periode dat we samenwerken, maar we hebben nog wel een weg te gaan. Xander en ik vragen een andere manier van spelen als wat de dames gewend zijn van de laatste jaren. Dat heeft tijd nodig. We hebben voldoende kwaliteiten in huis om leuk te kunnen handballen en de komende tijd verder te kunnen groeien”.

Afgelopen zaterdag was af en toe zichtbaar wat de potentie van de groep is, maar het was vaak ook los zand, zoekend naar de juiste afstemming. En dat stemt Idink gerust: “De dames willen het graag goed doen en blijven zoeken naar de beste oplossing. Als iets niet goed gaat, willen ze direct de oplossing hebben. Daar is in een wedstrijd nauwelijks tijd voor, maar als iedereen in oplossingen blijft denken en daarop traint, komt die er uiteindelijk ook. Die gedrevenheid bij de dames koesteren wij als trainers en zien we ook tijdens de trainingen. Heerlijk om mee te werken”.

Komende zaterdag staat de uitwedstrijd tegen de reserves van D.S.V.D. in Deurningen op het programma. Weer een kans om de volgende stappen te zetten.

cover Coach Marcel Idink, winst met Opleidingsploeg Venlo in de derby tegen BSAC

foto archief HSP / Rob Creemers