Nieuws

DAIKIN STAPT UIT HBL: NIEUWE NAAMSPONSOR GEZOCHT

Bron: HW.com - De Handball-Bundesliga (HBL) moet op zoek naar een nieuwe naamsponsor. Na exclusief onderzoek van ‘Kicker’ stapt bestaande partner Daikin na slechts twee jaar samenwerking uit het contract. De sponsoring was zo hoopvol.

Het was de deal bij uitstek voor het Duitse handbal toen, in de zomer van 2024 de verantwoordelijken van de HBL Daikin presenteerden als een nieuwe naamsponsor. "De overname van het naamgevingsrecht door Daikin is een mijlpaal voor de Handball Bundesliga, de uitgebreide inzet van onze toekomstige hoofdsponsor is ook economisch zeer aantrekkelijk en uniek in de geschiedenis van de Duitse handbal", meldde HBL-voorzitter Uwe Schwenker ruim een jaar geleden nog trots.

MEER DAN VIJF MILJOEN EURO PER SEIZOEN VLOEIT WEG

En het bedrijf, dat een van 's werelds toonaangevende aanbieders is op het gebied van verwarming, airconditioning, ventilatie, luchtzuivering en koude productie - met een Japanse miljardengroep achterin - leek serieus te zijn: "We willen de hele sport van handbal naar voren brengen met Daikin en het duurzaam ontwikkelen", zei Martin Krutz, Managing Director van Daikin Airconditioning Duitsland, in de zomer van 2024 na het sluiten van het contract. Het bedrijf moet met de verbintenis een jaarlijks bedrag van meer dan vijf miljoen euro overboeken. Dit is niet alleen veel meer dan de vorige naamgever Liqui Moly betaalde, maar ook in handbal in het algemeen veel geld. De totale budgetten van een deel van de 18 HBL-clubs bewegen zich op een vergelijkbaar niveau.

DAIKIN: VERTREK ONDANKS SUCCESVOL PARTNERSCHAP

Maar de grote beloften voor de toekomst worden nu gevolgd door het plotselinge einde van het eerder zo hopelijk gecommuniceerde partnerschap. Omdat, volgens exclusieve informatie van ‘Kicker’ Daikin zich al terug trekt als de naamgever van de HBL aan het einde van het huidige seizoen 2025/26. Dit is mogelijk via een contractoptie waar Daikin na twee jaar gebruik van maakt, in plaats van de optie naar nog drie jaar te trekken. Daikin bevestigde het op handen zijnde einde van het partnerschap als een naamsponsor, maar geeft verder geen uitleg voor het op handen zijnde vertrek.

               

"Het eerste jaar van het naampartnerschap was succesvol en de doelstellingen van beide partijen werden bereikt", aldus het bedrijf. En: "Samen met partners, klanten en fans kon je veel spannende handbalmomenten ervaren. De door beide partners verwachte doelstellingen werden in het eerste jaar volledig gehaald. Samen zijn we erin geslaagd om het merk Daikin duidelijk te positioneren in onze doelgroep en het aanzienlijk beter bekend te maken", bevestigt HBL Managing Director Frank Bohmann.

WARMTEPOMPMARKT: TE HOGE VERWACHTINGEN

Waarom, ondanks de positieve tonen, het bedrijf afzag van het intrekken van de verlenging van het contract, moet worden gezien in de context van politieke randvoorwaarden voor sommige van de kernactiviteiten van het bedrijf. Zo verkeert de verwarmingsmarkt in Duitsland al maanden in crisis. Terwijl de markt voor olie- en gasverwarmingen opnieuw is gedaald tot 81 procent, hebben volgens de Federal Association of the German Heating Industry (BDH) warmtepompen (+55 procent) en biomassaverwarmingssystemen (+42 procent) procentuele winsten geboekt. Maar met 139.500 warmtepompen verkocht, blijven de absolute cijfers ver onder de politieke doelstelling van de federale overheid van 500.000 warmtepompen die jaarlijks worden geïnstalleerd vanaf 2024.

"Op het moment van ons contract beloofde de markt voor warmtepompen veel meer groei. Helaas is dit tot op de dag van vandaag enigszins relatief geworden door economische omstandigheden", stelt Frank Bohmann in een interview met ‘Kicker’. "Het feit is: het HBL-partnerschap is nog steeds de meest uitgebreide sportbetrokkenheid die Daikin ooit heeft. Het feit dat je het onder deze omstandigheden van controlerende aspecten onder de loep neemt, is - hoe pijnlijk het ook voor ons is - volledig duidelijk en begrijpelijk", voegt de HBL-directeur eraan toe. "We accepteren deze beslissing en kijken optimistisch vooruit", zegt Bohmann.

SPORTIEVE WIND IN DE RUG, GESPANNEN ECONOMISCHE OMGEVING

En dus moet de HBL op zoek naar een nieuwe naamsponsor, anders dan gehoopt, al komende zomer. "We zitten midden in het proces, maar we proberen niet een snel schot te af te geven. De partner moet qua inhoud bij ons passen, en het moet ook economisch juist zijn", zegt Bohmann over de stand van zaken, hoewel hij zich "in de handbalsleutelfiguren een sterke staartwind voelt, in termen van interesse en aandacht voor de sport van handbal. "Het macrokader op macro-economisch gebied is echter aanzienlijk meer gespannen dan twee jaar geleden", zegt de HBL-chef.

Er is immers ook goed nieuws voor de HBL in verband met het vertrek van de huidige naamgenoot, omdat Daikin in de handbalsport toch een rol wil blijven spelen, zelfs na het seizoen 2025/26. "We zullen onze inzet op een ander niveau voortzetten - niet als een naampartner, maar als een fervent supporter van een sport die ons opwindt en inspireert", aldus het bedrijf in een verklaring. Daikin en HBL willen de komende weken overleggen over de details van het toekomstige samenwerking. Op dezelfde manier zal de voortzetting van een eveneens bestaande samenwerking met de Duitse Handbalfederatie (DHB) worden onderzocht.

TOYOTA, DKB, LIQUI MOLY

Daikin is de vierde naamgenoot in de geschiedenis van de HBL. Eerder, in de seizoenen 2019/20 tot 2023/24, was Liqui Moly vijf jaar lang de hoofdsponsor van de competitie. De eerste naamgever ooit was de autofabrikant Toyota, in het seizoen 2007/08. Het seizoen 2012/13 werd gevolgd door DKB. De bank was zeven jaar lang naamgever en is nog steeds een van de belangrijkste partners van de competitie en sinds 2009 ook sponsor van de DHB.

Deel dit bericht