DUALE LOOPBAANBEGELEIDING SPORTTALENTEN: PAUL SMIT AAN HET WOORD
Door Frits Feuler - Een intensieve week voor de handbaltalenten in sportcentrum Glanerbrook in Geleen: 32 jongens en 22 meisjes hadden zich gemeld voor de trainingsstage onder leiding van Luc Steins, handballer bij PSG en Oranje-international, ondersteund door toptrainers als Geert Hinskens, Monique Tijsterman, Lambert Schuurs en Laura Gruben. Thibaud Groot, speler bij het Franse PVHB en intiatiefnemer, fysiektreainer Paul Elfering, keeperstrainer Herman Breuer. Ook Kay Smits kwam langs, evenals Ivo Steins, zijn moeder Miriam was de hele week druk in de weer, Maurice Janssen – de nieuwe trainer van de mannenploeg van eerstedivisionist Gemini Voerendaal – Lou Peters, oud-deelnemer Colin Baten, Rob Schmeits en Ils Pattipeilohy die gedurende deze week niet altijd haar fotocamera bediende maar als verpleegkundige - 'door de warmte kan ik 's nachts heel slecht slapen' - present was.
Niet alles draaide om handbaltraining op een hoog niveau in die zes dagen, er was evenredig veel aandacht voor bijvoorbeeld mediatraining: hoe ga ik om met mijn eigen social media-kanalen? Laura Gruben en Maurice Janssen gaven de groepen inzicht in wat wel en niet in het belang van de opkomende topsporters kan zijn. Video-analyses, aandacht voor voedingspatronen waar een topsporter-in-spé op moet letten, verhouding inspanning en rustmomenten, krachttraining. Maar ook: de duale loopbaan. Een onderdeel dat meer en meer in de belangstelling staat en waar velen nog zoekende zijn in de juiste richting, In de avonduren vooral tijd voor ontspanning. Kortom: een week met heel veel indrukken die de spelers meenemen naar hun club én het team waar ze deel van uitmaken. Ooit zullen we een aantal zeker in het topsegement van het handbal tegenkomen.
Op de achtergrond Paul Smit, vader van Oranje-international Alec Smit die vanuit zijn professie zijn inbreng in de handbalweek heeft. Maar daarnaast gebeurt er veel meer dan een buitenstaander kan bevroeden: onder meer de combinatie studie en sport is een onderwerp dat, zeker bij deze talentvolle jongeren, ruime aandacht verdient. Smit, in het dagelijks leven werkzaam als studie- en loopbaanadviseur / decaan / duale loopbaanbegeleider topsporters op het Trevianum in Sittard, maakt deel uit van een groep ‘profilers’ met als basis Zwitserland waar voornamelijk gewerkt wordt in de topsportsector. Kijk op: http://www.career-moves.eu
“Jonge handballers die er nu al veel voor over hebben om zich goed door te ontwikkelen in de handbalsport dromen van een carrière als beroepshandballer. In feite spreken ze een vroege ‘beroepskeuzewens’ uit. In de duale studieloopbaanbegeleiding proberen we dit te faciliteren,” opent Smit het gesprek. Die beroepswens komt op de eerste plaats, studie op plek twee. “Niet iedereen kan deze visie op loopbaanbegeleiding volgen. Het wekt de suggestie dat school en studie minder belangrijk zijn dan de ‘uit de hand gelopen hobby’. Niets is minder waar,” geeft Smit meteen aan. “Heb je een opleiding nodig als je later verpleegkundige, advocaat, docent, piloot of manager wilt worden? Het antwoord is ‘ja, natuurlijk’. En als je beroepshandballer wilt worden dan?”
DUALE LOOPBAANBEGELEIDING
Werken voor een handbalclub vraagt buiten atletisch getalenteerd zijn heel veel van je en zonder school en studies kun je zo’n baan niet aan. Je moet verstand hebben van je lichaam, weet Smit inmiddels uit ervaring. “Denk aan voeding, slaap, fitheid en fitness, periodisering, welzijn en gezondheid en dat in een onregelmatig jaarschema. Je gaat met financiën, contracten, regels, afspraken, taal en cultuur, reizen en verblijven te maken krijgen. En vergeet je sociale vaardigheden niet! Je speelt immers in een team, je werkt samen aan verbeteren van spelsystemen, bespreekt videoanalyses en tactieken om samen wedstrijden te kunnen winnen.” Dus niet alleen maar veel trainen en spelen, wat normaliter de gedachte is bij velen.
"Een programma zoals dit bij de trainingsstages van Luc Steins ben ik nog nergens tegengekomen.” - Paul Smit
Smit legt uit: “Welke school- en studieloopbaan past dan hierbij? Het makkelijkste antwoord is ‘een school-en studieloopbaan die het beste bij jou past’. Het niveau is niet belangrijk als je je maar voorwaarts ontwikkelt en je diploma’s haalt. De bijvangst is dan dat je met je diploma’s later altijd een goede betaalde baan kunt krijgen.” Als voorbeeld haalt hij, hoe kan het anders, de loopbaan van Luc Steins aan. “Luc is zich heel bewust van het belang van een voortvarende duale loopbaanopbouw en daarom vindt hij dat dit onderwerp aandacht moet krijgen in zijn handbalstages.” Dan kom je al gauw uit bij Paul Smit, erkend studie en loopbaanadviseur, werkzaam voor een topsporttalentschool, die graag wil bijdragen aan de ontwikkeling van handbaltalenten. Hij laat de jongeren inzien hoe je vanuit krachtige zelfkennis, ook op motorisch en psychologisch niveau, zelfvertrouwen opbouwt en meer zelfsturend wordt. En hij geeft inzichten mee in hoe je je school- en studiekeuzes moet onderbouwen en wat de geschikte timing is.
TOPSPORTSCHOLEN
“Allereerst wordt veel aandacht gegeven aan zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfsturing. Methodes en zelfs (motorische) testonderzoeken en reflectievragenlijsten worden daarvoor ingezet. Maar bovenal zijn ervaringen belangrijk. Daarom zijn deze handbalstages uitermate belangrijk. Als handbaltalent wil je je grenzen kunnen testen, leren van specialisten die ook nog eens veel ervaring in talentontwikkeling hebben, en jezelf kunnen vergelijken met je leeftijdgenoten die net zo ambitieus zijn.” Tophandbal bereiken kan alleen maar als je naar een school gaat die ook je ambities en dromen herkent en talentontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan, weet Smit inmiddels als geen ander. “Dat vraagt maatwerk, flexibiliteit en extra werk van de instelling. In feite veel inlevend vermogen van docenten die begrijpen dat je in een duale loopbaanopbouw aan het presteren bent.” Op de website van ‘Het Expertisecentrum voor Onderwijs en Topsport’ - www.evot.nl - vind je alle locaties van onze topsporttalentscholen. “Het belang van school en studie zou een aandachtpunt op alle scholen moeten kunnen zijn, je traint je leer- en studievaardigheden, je geheugen en begripsvermogens, je sociale vaardigheden en je wereldburgerschap. En je doet kennis op van allerlei disciplines in verschillende schoolvakken.” Maar, zo leert de ervaring, niet alle scholen hebben hier om uiteenlopende redenen oog voor, zo blijkt.
MOTORIEK
Paul heeft foto’s van de deelnemers in actie, zogenaamde ‘motor signatures’, opgenomen in zijn workshop. Het geeft een inkijkje in iemands unieke beweegstijl. “Die stijl kunnen we testen, duiden, benoemen en omzetten in krachtige feedback op wat hen typeert als handbaltalent en als persoon.” Alles in functie van de speler of speelster, vanuit het heden met een blik richting de toekomst. De bijna zestig leergierige pubers in Glanerbrook kunnen er inmiddels over meepraten.