Nieuws

VZV DE DUPE: IJSLANDSE PRIJSVECHTER FAILLIET

Was het afgelopen weekeinde Fortes Venlo dat, op weg naar de Faeröer Eilanden twee keer de landing zag uitgesteld op het Noord-Atlantische eiland, maar uiteindelijk bij de derde poging toch kon landen – met heel wat extra gemaakte kosten – nu is VZV de klos. De ploeg verloor vorige week het thuisduel nipt van Valur (30-31) en had de tickets voor de vlucht naar IJsland al gekocht. Vandaag schrok iedereen in ’t Veld zich een hoedje: IJSLANDSE PRIJSVECHTER PLAY STAAKT ALLE VLUCHTEN, REIZIGERS IN DE KOU. Dat meldt luchtvaartnieuws.nl
 
De IJslandse budgetmaatschappij PLAY heeft maandag per direct alle vluchten gestaakt. Gedupeerde passagiers wordt geadviseerd elders een ticket te boeken, of via een omweg te proberen hun geld terug te krijgen.
PLAY had het al langere tijd zwaar, en presenteerde recent nog plannen om het businessmodel om te gooien om zo weer gezond te worden. Onderdeel van de nieuwe strategie was het schrappen van de meeste lijnvluchten en het leggen van meer nadruk op charters voor derden. In een korte mededeling aan passagiers biedt PLAY haar verontschuldigingen aan. Of reizigers met een ticket voor een toekomstige vlucht hun geld terug kunnen krijgen is de vraag. Bij een reis die via een touroperator is geboekt is die verantwoordelijk voor alternatief vervoer, en wie een ticket met een creditcard heeft gereserveerd kan proberen de kosten via de creditcardmaatschappij terug te halen.
 
MISLUKT
 
PLAY ging in 2021 van start met het aanbieden van goedkope vluchten tussen Europa, IJsland en Noord-Amerika. De budgetmaatschappij werd gebouwd op de fundamenten van het failliete WOW Air, dat net als PLAY probeerde het netwerkmodel van Icelandair te kopiëren. Net als WOW Air merkte ook PLAY dat het lastig is om tegen lage prijzen vluchten naar Noord-Amerika aan te bieden. Daarom werd vorig jaar al aangekondigd dat het Amerikaanse netwerk zou worden ingekrompen. Eind oktober zou daarmee definitief worden gestopt.
Het mes moest ook in het Europese netwerk. Vitale connecties, zoals die met Denemarken, blijven behouden, maar Schiphol en Brussels Airport zouden eind oktober van de kaart verdwijnen, zo was het plan. PLAY wilde zich meer focussen op het uitvoeren van vakantievluchten tussen IJsland en bestemmingen aan de Middellandse Zee.
 
VERHUUR
 
Een tweede pijler onder het bedrijf moest ACMI worden. Daarbij worden zes van de huidige tien Airbus-vliegtuigen permanent verhuurd aan derden, zoals andere luchtvaartmaatschappijen. Alle vliegtuigen kwamen daarvoor onder Maltese vlag te vliegen; de IJslandse vliegvergunning werd teruggegeven. Om de financiële positie te verstevigen kondigde PLAY de uitgifte van nieuwe obligaties aan. Daarmee moest 20 miljoen dollar aan vers kapitaal worden opgehaald.
 
EINDE
 
“De prestaties van het bedrijf lopen al langere tijd achter, de ticketverkoop gaat de laatste weken en maanden slecht door negatieve verhalen in de media, en er is onvrede onder het personeel over de nieuwe strategie”, aldus PLAY in een bericht aan investeerders. De directie van PLAY stelt dat 400 banen verloren gaan, en duizenden passagiers gedupeerd zijn. “We hebben er alles aan gedaan om te overleven, hoewel we achteraf gezien eerder een nieuwe strategie hadden moeten kiezen.”
 
DURE TICKETS
 
Het zit de Nederlandse handbalclubs die Europese verplichtingen hebben dus niet mee. VZV kent op dit moment veel stress, zit met tickets die waardeloos zijn en moet op een of andere manier 20 duurde tickets voor de reis naar IJsland zien te bemachtigen. Het is de club uiteindelijk gelukt om alles voor mekaar te krijgen.
“We hadden via lastminute.com waar we de tickets geboekt hadden, maandag bericht ontvangen dat PLAY over de kop was gegaan,” aldus Irena Klaver namens het bestuur van VZV. “Het faillissement was om tien uur ’s morgens uitgesproken, pas acht later kregen we het bericht.”
 
Niet makkelijk om dan nog 20 plekken te boeken, nergens nog plek en de ticketprijs schoot per minuut omhoog. Via een contactpersoon lukte het uiteindelijk toch de groep te boeken. Door het tijdverschil zit er mogelijk geen training ter plekke meer in. De oorspronkelijke prijs was vierhonderd euro per ticket, nu kost alleen de heenvlucht zeshonderd euro! “De terugvlucht blijft staan, want die is met Tranavia,” aldus Klaver. “De kans dat we ons geld van PLAY terug krijgen is minimaal. Het had erger gekund, er waren ook vluchten voor 1200 euro per ticket!”
 
Contact met de EHF maakte duidelijk dat als VZV zich niet in IJsland zou melden volgde er een boete van 25.000 euro en twee jaar geen Europees handbal. “Dan valt de schade eigenlijk nog mee, maar leuk is anders. We kunnen gewoon gaan handballen!”
 
Via allerlei acties achteraf probeert de clubleiding de extra onkosten 'terug te verdienen'. 
Deel dit bericht