Antwerpse derby voor DHW

Door DHW Antwerpen - Op speeldag 2 van de reguliere competitie moest DHW de ultrakorte verplaatsing maken naar Wilrijk om promovendus Uilenspiegel partij te geven. Een derby die altijd veel emoties doet oplaaien en waar veel volk voor opdaagt.

Na de match van de beloften was de toon dus gezet voor de match van het fanionteam. DHW begon verdedigend veel te laks aan de partij. Dit resulteerde in een gelijk opgaand scoreverloop aan het wedstrijdbegin: 6-7 na 12’. Een aantal technische fouten en missers later, stond DHW zelfs 10-7 na 15’ en 12-8 na 23’ in het krijt, om enkele minuten voor de rust tegen een maximale 5-puntenkloof aan te kijken: 14-9 na 26’. Het frivole spel van vorige week, was ver te zoeken. Met de inbreng van Rachel Broeren kon DHW, zelfs in ondertal, vlak voor de rust de bakens enigszins verzetten: 14-12.

Sien Buelens namens Uilenspiegel   foto Alain Decamps

Na een moment van bezinning in de kleedkamer, begon ook de 2e helft gelijk opgaand. De topscoorders van beide ploegen, Gintare Butkeviciute-Zemaitiene en Sien Buelens, scoorden ieder 3x op rij: 17-15 na 35’. Onder impuls van Iris Peeters schakelde DHW dan eindelijk een versnelling hoger, verdedigde alerter en dat gaf onmiddellijk resultaat. Met 6 doelpunten op rij, ging het op en over de thuisploeg: 18-21 na 41’.

De kloof kon aanvankelijk niet vergoot worden, want Uilenspiegel bleef aanklampen. Antwerpen ging de laatste 10 minuten van de wedstrijd in met 23-27 op het scorebord. De ervaring van de gasten nam de bovenhand. Men hield het hoofd koel en diepte de kloof enkele minuten voor tijd verder uit naar een 27-33 eindstand.

Gitte Janssens namens DHW Antwerpen    foto Alain Decamps

DHW: Resi Hopstaken (60’) & Loeka De Loose (keepsters) – Sara Haazen (3) – Gintare Butkeviciute-Zemaitiene (8) – Rilke Janssens (2) - Teuntje Voermans (6) – Iris Peeters (5) - Jana Maes (2) – Gitte Janssens (2) - Sara De Smet (1) - Emma Henderix - Rachel Broeren (4) – Ofelia Loossens - Kelly-Marie Dykmans - Lisa Van Cauter - Ellen Van De Vloed

Uilenspiegel: Katrijn Antonissen (55’) & Joena De Loose (5’) (keepsters) – Flore Antonissen (6) – Lotte Antonissen (2) – Sien Beulens (8) – Bente Buijs – Kato De Backer (1) – Hanne Geraets (2) – Dafne Kiebooms – Britt Laurent (1) – Lien Loier (2) – Ellen Missotten (5) – Sophie Van Tongerloo – Anouk Nees.

cover Archieffoto HSP