BITTERE PIL VOOR QUINTUS DAT TE WEINIG KRIJGT

Er zijn van die wedstrijden waarvan je als speler na afloop het idee hebt lekker gespeeld te hebben, maar toch niet echt blij kunt zijn. Zo’n partij was het duel in de NL League tussen Quintus en Bevo. De Westlanders speelden een voortreffelijke wedstrijd met de jeugdige doelman Evan de Lange en Dean van Haeren als uitblinkers. Toch verloren ze met 28-30 en dat was een bittere pil. Een gelijkspel zou de verhoudingen beter hebben weergegeven.

Voor Quintus en Bevo waren de punten hard nodig om ook voor volgend seizoen weer een plaatsje af te dwingen in de BENE-League. Dat gaat nu waarschijnlijk voor de Westlanders niet meer lukken. Het stapje terug naar de eredivisie lijkt haast onvermijdelijk. En dat is jammer, omdat het team de laatste weken met goede resultaten juist aantoonde het niveau aan te kunnen.

Vrijwel de hele wedstrijd hielden de beide partijen elkaar in evenwicht. Met een hoofdrol voor jeugdinternational Evan de Lange die de ene na de andere kanonskogel uit zijn doel ranselde. Pas vlak voor de rust kwam Bevo via 10-13 op een 12-14 voorsprong bij het wisselen. Ook in het tweede half uur bleven de rivalen in elkaars buurt: 16-16, 19-20 en 21-22 halverwege. Steeds moest Quintus een kleine achterstand goedmaken, maar het lukte niet de gelijkmaker binnen te schieten. Na 23-26 werd het door Marc de Vreede en Rick van Ravesteijn 25-26 met nog tien minuten op de klok.

UITBLINKER

Maar wéér kwam die gelijkmakende treffer er niet. Ook niet toen de uitblinkende Dean van Haeren met twee schitterende acties zijn ploeg op 26-27 en 27-28 bracht. Op het moment dat Rick van Ravesteijn met nog één minuut 28-29 binnen tilde, was er nog hoop bij de supporters. Een merkwaardig verlopen tijdspel van Bevo maakte vervolgens een einde aan alle illusies. Bevo bleef opmerkelijk genoeg lang in balbezit en scoorde vervolgens ook nog de beslissende treffer.

Het was voor Quintus reden om met verwijtende blikken richting de scheidsrechters André Hommen en Laurens van Kessel te kijken.  ,,Wij hebben nooit het geluk aan onze kant met dit koppel. Alle fifty/fifty beslissingen vielen ook nu weer in ons nadeel uit. En dat tijdspel had gewoon afgefloten moeten worden met een vrije worp voor ons”, luidden de bittere commentaren nog lang na afloop in het Westlandse kamp.

Doelpunten Quintus: Dean van Haeren (7), Rick van Ravesteijn (6), Marc de Vreede (4), Jordan Beukman (3), Karim Tamim (3), Yannick Boers (3), Ard Vollebregt (1) en René de Bakker (1).

Doelpunten Bevo: Jeroen van den Beucken (8), Niek Jordens (5), Kobe Serras (4), Sybren Stijweg (4), Niels Poot (3), Joris Gille (2), Dario Polman (2), Nick de Kuyper (1) en Nick van den Beucken (1).

Jeroen van den Beucken en Nick de Kuyper stoppen beiden aan het einde van dit seizoen. En dat is jammer, want het zijn spelers naar wie altijd met plezier gekeken kan worden vanwege hun balvaardige kwaliteiten en schotvermogen.

Scheidsrechters (***): André Hommen en Laurens van Kessel floten een goede wedstrijd met veel overtuiging. Ze hadden met een aantal beslissingen de pech dat die in de ogen van Quintus in hun nadeel uitvielen. Vooral tegen het einde was de verontwaardiging groot. Dat neemt niet weg, dat zij de partij verder keurig onder controle hielden.

AD SPORT/PETER LOTMAN