DAVERENDE COMPETITIESTART MHC-DAMES TEGEN VENLO 2

Door HMC - Afgelopen zaterdag startte de handbalcompetitie weer, tegen de reserves van Handbal Venlo. Het werd na zestig minuten een mooie 31-18 zege.

De eerste damesploeg van HMC speelt voor het 3e seizoen in de landelijke 2e divisie en kende een zeer chaotische voorbereiding, met veel blessures, vakanties, oefentegenstanders die ter elfder uren afzegden en natuurlijk een sterk gewijzigd team. Sterkhouders die hun handbalschoenen aan de wilgen hingen om allerlei uiteenlopende redenen. Vervangers kwamen uit de tweede ploeg en de eigen jeugd.

En dan is er die eerste wedstrijd – in een lekker gevulde Dongemond hal – tegen de reserves van de nationale kampioen Venlo. Dit team was het enige team waarvan HMC vorig seizoen tweemaal verloor. Nog zonder Nikki Crielaard maar met jeugdspeelster Femke Broeders.

Na de ‘openingstreffer’ van de pupil van de week kon seizoen 22-23 van start. De eerste klap was ook hier meteen een daalder waard: via een mooie ingestudeerde aanval zette Merlijn Vorstenbosch de 1-0 op de borden. Venlo pakte meteen het initiatief over en kwam op 1-2 en 2-3. De 16-jarige Sietske van Cauter maakte de 3-3 en leidde meteen een sterkere periode in van de Veerse brigade. Twee keer Indy van Vuuren, twee keer Merel Smit, nog eentje van Sietske en tweemaal Noa van Vliet brachten een 10-7 tussenstand. Keepster Lisa de Ritter kreeg steeds meer zicht op de schoten van de Limburgse meiden, zij haalde een stoppercentage van bijna 50% in de eerste helft waardoor Venlo niet dichterbij kwam. Lisa Pas maakte er nog voor de thee 3, waarvan de laatste in de zgn. buzzer. Een ruststand van 16-10, met al 6 speelsters die op de scorelijst kwamen.

Coach Johan Stege herhaalde in de rust nog maar eens het belang van de dekking en vooral de uitstekende teamspirit. Er viel vanavond wat te halen. Met 6 voor zult u misschien denken? Dan is de wedstrijd toch gespeeld. Vaak wel, maar bij handbal gebeuren er wel gekkere dingen.

De start van de tweede helft was voor Venlo, maar het antwoord kwam snel: 17-11 door Lisa Pas. Hetzelfde bij 18-12. En heerlijke periode brak aan. Keer op keer lukten de acties, Zoé van Vliet werd tweemaal bijzonder mooi vrijgespeeld, gevarieerde schoten, snelle tegenaanvallen en een dekking die niet van wijken wist.

Bij 25-15 voor het eerst in de dubbele cijfers. De moe gestreden Sietske werd vervangen door Anouk de Leeuw, die met een mooie assist en 2 scores ook haar bijdrage kon leveren. Indy van Vuuren scoorde een mooie 30e treffer, goed voor een rondje bitterballen. Lotte van Die kwam voor de laatste 10 minuten keepster Lisa de Ritter vervangen en begon al meteen met het stoppen van een strafworp.

Topscores HMC van Lisa en Noa met 7, Sietske en Merel 4. In totaal 8 meiden die het vijandelijke net vonden.

Deze wedstrijd zal vooral heugen als een geweldige teamprestatie, die op waarde werd geschat door de toeschouwers die een daverend applaus lieten horen. De eindscore was een verrassende en zeer verdiende 31-18 overwinning.

Volgende week een uitwedstrijd naar het Limburgse Noav in Susteren. Dinsdag wacht buur Tachos in de eerste ronde van het landelijke bekertoernooi.

cover Zoë van Vliet in actie tegen Handbal Venlo

foto club