Ha-Stu: moeizame winst op promovendus HVC

Door Ha-Stu - Na de domper vorige speelronde tegen U.S. in Amsterdam was er dit weekend voor de heren 1 van Ha-Stu een uitgelezen kans om zich te revancheren. HVC uit Barger-Compascuum kwam namelijk op bezoek in het Nijmeegse Radboud Sport Centrum. Voor de studentenploeg was dit een onbekende tegenstander, aangezien dit team afgelopen jaar was gepromoveerd vanuit de hoofdklasse. Een blik op de eerste twee wedstrijden bood echter een geruststellend vooruitzicht: HVC was twee keer met ruime cijfers verslagen. De beide coaches Leon Stoffels en Marijn Sinkeldam stipten dit echter voor de wedstrijd aan als een potentieel struikelpunt: onderschatting ligt namelijk op de loer bij dergelijke tegenstanders.

Na een degelijke warming-up mochten de mannen uit Nijmegen de beginworp nemen en kwamen de eerste minuten meteen furieus uit de startblokken: met name de dekking stond uitstekend, waardoor de tegenstander nauwelijks mogelijkheid zag om het doel van keeper Jan-Willem Takke onder vuur te nemen.

Tot tien minuten voor rust werd er door HVC dan ook slechts 2 keer gescoord. In de aanval hield het echter ook niet over voor Ha-Stu: veel open kansen bleven onbenut en scherpte ontbrak. Niettemin kon men met een redelijk royale voorsprong de rust in: 12-5.

In de rust werd gewaarschuwd voor achterover leunen: hoewel de dekking meestal goed staat, moest er gescoord blijven worden om te voorkomen dat HVC terug in de wedstrijd zou kunnen komen. Gelukkig wisten de Nijmegenaren dit advies redelijk goed op te volgen: er werd met vlagen snel omgeschakeld in de aanval en de dekking bleef over het algemeen goed in orde.

Smetje op de wedstrijd was het redelijk grote aantal tijdstraffen door onnodige overtredingen aan de kant van Ha-Stu en het lage scoringspercentage. Al met al kon men op vrij eenvoudige wijze twee punten bijschrijven na 60 minuten moeizaam handbal: 23-14.

De leerpunten voor de komende periode zijn duidelijk, waarbij met name aan de aanval en het scoringspercentage gewerkt moet worden. Vooralsnog staat de Nijmeegse equipe op een nette vierde plek, maar als de studenten definitief mee willen gaan strijden om de bovenste plekken zal er effectiever moeten worden gehandbald in aanvallend opzicht.

Volgende week mag men alweer genieten van een vrij weekend in verband met de herfstvakantie.

Op zaterdag 26 oktober dan de verre uitwedstrijd naar Leeuwarden waar Cometas (een andere promovendus en oude bekende) de volgende horde vormt.

cover Vreugde bij de studenten uit Nijmegen na de zege op debutant HVC

foto club