Hasselt-vrouwen openen seizoen met verlies tegen Visé

Van de Redactie – Op de openingsdag in de Belgische competitie bij de vrouwen ontving Initia Hasselt het Waalse Visé. Pikant, omdat de huidige trainer van Visé, Werner Roef, tot voor de corona-pandemie nog betrokken was bij de ploeg uit de Limburgse hoofdstad.

Als nieuwe coach trok Hasselt Sarina Leenen aan, jarenlang het boegbeeld van het 15 kilometer verderop gelegen HB Sint Truiden waarmee ze mooie sportieve successen vierde. Ook drie Nederlandse speelsters aan de afworp: bij Hasselt Chiara Nüsser, bij de gasten Diane Houben en Loes Vandewal.

Titelfavoriet Visé startte degelijk tegen een sterk verjongs Hasselt waar Linda Vallen aan de kant staat vanwege een zwangerschap: 4-7 na elf minuten. Hasselt ziet kans om wat van de marge af te knabbelen waardoor Visé bij 8-9 (21’) in een time out moet gaan. Spannend blijft het vervolgens gedurende langere wedstrijdfases. De complimenten voor hun geweldige inzet gaan naar Hasselt: de ploeg ziet kans om bij rust de bordjes gelijk te hangen: 14-14.

Bij Visé is het voornamelijk Loes Vandewal die de aandacht op zich vestigt. De Limburgse kwam in de zomer terug op haar besluit om te stoppen na haar verblijf bij TuS Lintfort en sloot aan vlak over de grens bij Maastricht. Bij Hasselt doet Chiara Nüsser als spelverdeelster flink van zich spreken, onder haar aanvoering lukt het Hasselt zelfs op voorsprong te komen: 16-15. Dat ontgaat de Visé-coach niet, hij besluit tot een dubbele dekking op Nüsser en Edel Robyns, de twee angels in de Hasseltse aanval.

Een kwartier voor tijd (20-19) moet Visé een tweede time out gebruiken om de trein weer op de rails te krijgen. Charlotte Willems loopt bij de ploeg van Sarina Leenen tegen een tijdstraf aan, waar Visé handig van profiteert en ineens met twee treffers in de plus staat.

Het duel kan nu alle kanten op: bij 22-24 (50’) is het de beurt aan Hasselt om te repareren. Maar de ervaring van Loes Vandewal geeft de doorslag. Via een aantal prima treffers en mooie assists zorgt zij voor een wat ruimer verschil: 22-26 na 54’. De vraag rijst: kan dit jonge en onervaren Hasselt nog een keer aanklampen? Het antwoord luidt uiteindelijk ‘nee’: de ploeg heeft de wedstrijd lang spannend kunnen houden. Aan het eind drukt Visé dat kleine beetje meer ervaring uit met een 23-29 zege.

Fémina Visé: Piccoli, Martin, Konrmann, Delle Vedove, Houben 6, Dister, Dattolico 5, Gerardy, Clermont 3, Carabin 2, Berzatto 1, Vlachos, Gysens, Himberlin 2, Le Brigand 1, Vandewal 9

Uitslagen eredivisie vrouwen:

Hasselt – Visé 23-29; Uilenspiegel – Overpelt 33-12; Waasmunster – Eynatten 22-22; Eupen – Sint Truiden (zondag)

Beker mannen (1/32e finales):

Hestia Bilzen – HC Olva Brugge 28-25 (Natasja Bekker-Kivit debuteert als trainster bij Bilzen met een zege; in de volgende ronde (a.s. donderdag) tegen Sasja HC dat met 41-16 won van Desselgemse); Uilenspiegel – Olse Merksem 29-28 (coach Piotr Konitz uitgeschakeld met Merksem); Jemeppe – Eupen 18-37 (assistent-trainer Martin Vlijm bekert verder met Eupen)

cover Loes Vandewal had een groot aandeel in de zege van Visé op Hasselt

foto archief HSP / foto Roland Beyer / Lintfort