HOUTEN WINT HANDBALFESTIJN TEGEN HAVAS

Door Houten / Norbert Herremans - Na twee uitwedstrijden, speelde The Dome/Handbal Houten afgelopen zaterdag weer eens een thuiswedstrijd. Tegenstander is Havas uit Almere dat vorige week ruim van Dynamico wist te winnen. Het werd uiteindelijk een duel met liefst 70 treffers: 42-28.

Bij Houten is er aanvulling vanuit het tweede van Sam Tukker, Justin van Miltenburg en Jordy Mertens en van Bas Herremans van Handbal Utrecht HA1. Een volle bank dus, dit in tegenstelling tot de bank van de Almeerders die met slechts twee wisselspelers aan de wedstrijd beginnen. In een goed gevulde Dome worden beide teams aan het publiek voorgesteld. De jeugd is goed vertegenwoordigd en loopt vol trots met de spelers mee op.

De wedstrijd gaat in de beginfase goed gelijk op. Havas is vooral van de linkerkant gevaarlijk, Houten scoort van meerdere posities. Als Havas brutaal met een vliegertje de 8-9 op het scorebord zet, lijkt dat voor Houten het signaal om extra aan te zetten. De thuisploeg scoort driemaal op rij, de 11-9 door Nils Idema, die weer helemaal hersteld lijkt te zijn van zijn blessure.

In het tweede deel van de eerste helft loopt Houten verder weg mede door verschillende effectieve breakouts. Uitblinker in de eerste helft is linkerhoekspeler Sam Tukker die op alle mogelijke manieren er lustig op los scoort, alles lukt hem deze avond met een break achter de rug om als persoonlijk hoogtepunt. Zo gaat er met 24-15 gerust worden.

De tweede helft begint geweldig met een vliegertje van Bram Versteegden die het publiek doet opveren. Handbalentertainment van het hoogste niveau! Opvallend is dat het eerste kwartier vooral de eerste lijnspelers Sem Klinkenberg, Sjoerd Brakenhoff, Kyan van Berlo en Nils Idema tot scoren komen terwijl in het tweede kwartier het vooral opbouwers Rogier Teeuwissen, Jeffrey van Gulik en Milo Bos zijn die de voorsprong verder uitbouwen met een 42-28 eindstand tot gevolg.

Complimenten aan de spelers van Havas (met een nog altijd goede Theo van den Berg zestig minuten lang binnen de lijnen) die ondanks de smalle basis en de achterstand het hoofd niet lieten hangen, maar bleven handballen.

Voor het publiek was de wedstrijd een feestje om te zien met fraaie acties, goed keeperswerk en vooral passie tot aan de laatste seconde. Dit smaakt naar meer!

cover Kyan van Berlo in actie namens Houten tegen Havas

foto Hanna Koops