Moeizame overwinning in vervroegde derby voor Handbal Venlo 2

Door Handbal Venlo - Door afzeggingen van de initieel geplande tegenstanders zou er in de tweede divisie B helemaal geen wedstrijd gespeeld worden dit weekend. De beide coaches van BSAC en Cabooter Group/Handbal Venlo 2 zochten elkaar op en haalden de te spelen derby een week naar voren.

Dus werd er gistermiddag in een lege sporthal Craneveld in Venlo de Noord-Limburgse derby gespeeld tussen de koploper uit Venlo en de middenmoter uit het aan de gemeente Venlo grenzende Maasbree. Het werd uiteindelijk een zeer spannende wedstrijd waarin de Venlose dames maar net aan de geode kant van de score wisten te blijven: 21-20.

Coach Idink van de Venlose opleidingsploeg was achteraf dan ook niet tevreden. “Uiteraard ben ik blij met de twee punten, maar ik stap met een naar gevoel in de auto naar huis. We moeten aanvallend veel meer kunnen brengen als de tegenstanden het ons lastig maakt. We laten ons dan leiden door twijfel en maken daarin te vaak de verkeerde keuzes. Het was vanaf minuut één onrustig en chaotisch.”

De Breetse dames waren duidelijk goed ingesteld op de Venlose opponent en kwamen furieus uit de startblokken. Via 3-0 liep BSAC weg van de thuisploeg naar 2-8 halverwege de eerste helft. Doordat Handbal Venlo meer controle kreeg in de dekking kwamen ze ook aanvallend iets makkelijker tot scoren. Uiteindelijk werd de rust bereikt met 12-14.

De tweede helft had de Venlose ploeg een beter antwoord op de Breetse aanval. De dekking liet weer iets meer haar ware aard zien en dat leverde resultaat. Bij 16-16 kwamen de Venlosen langszij en namen vervolgens voor het eerst zelfs een voorsprong. Door eigen fouten wist de koploper niet door te drukken en liet het momentum weer aan BSAC: 18-19.

Venlo wist gelijk te komen om direct weer een minimale voorsprong te nemen. Bij 21-20 miste de thuisploeg nog een kans op 22-20 waardoor BSAC met nog 7 seconden te spelen aan de laatste aanval kon gaan werken. Goed en agressief verdedigen aan Venlose zijde voorkwam dat BSAC nog tot een afronding kwam en hield de punten uiteindelijk in Venlo.

Coach Idink na afloop: “Ik ga ervan uit dat dit onze laatste wedstrijd van 2021 was. Ik ben blij dat we hem hebben gewonnen en in de tweede helft de dekking weer op niveau hadden. We gaan nu richting de feestdagen, even afschakelen en dan vanaf januari weer inzoomen op de zaken die beter moeten. Of ik ongerust ben? Nee, ik weet dat we veel beter kunnen dan vandaag en dat stemt mij juist heel positief. Vandaag was even een mindere dag. Die hebben we allemaal wel eens.”