QUINTUS GOOIT TITELSTRIJD WEER HELEMAAL OPEN MET ZEGE OP VENLO

Quintus doet weer helemaal mee in de strijd om een finaleplaats. De even onverwachte als knappe overwinning (30-28) op concurrent Handbal Venlo maakt het duel op 23 april in Limburg plotseling extra belangrijk. Er kan dus nog een mooi slotakkoord inzitten voor het team van coach Fred Michielsen.

Daar zag het trouwens in de eerste veertig minuten van het boeiende kijkspel niet naar uit. Venlo beheerste de partij en het was aan de sterk spelende Lexie Louwerens en Fem Boeters te danken dat de thuisclub nog enigszins in het spoor kon blijven. Bij Venlo was het vooral Lianne van Sleeuwen die de voortrekkersrol nam.

Na 6-6 en 8-8 nam Venlo een tussensprintje en bereikte via 8-12 (drie keer Becky van Nijf) de 13-15 ruststand. Daar viel niets op aan te merken. Het was de terechte afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Ook na het wisselen leek Quintus het bij 15-18 aanvankelijk te moeten afleggen. Totdat er plotseling een ongekend sterke periode aanbrak van de Westlandse formatie.

TACTISCHE VONDST

Coach Michielsen had als tactische vondst bedacht om vanaf het begin van de partij steeds met zeven veldspeelsters te opereren met de keepster aan de kant. Dat liep aanvankelijk nog wel eens wat stroef door onzorgvuldig schieten, maar op het beslissende moment bleek die tactiek succesvol. Daar kwam bij, dat met het inbrengen van spelverdeelster Angelique van Duijvenbode het gevaar naar de cirkel ineens veel groter werd. Zij vond met listige passjes steeds makkelijk Celine Michielsen. En geef Michielsen een bal aan de cirkel en zij schiet altijd raak: hoog, laag, lobje, stuitje, kruising.

Het bleek de formule voor succes, want binnen tien minuten was het van 15-18 in hoog tempo 22-18 voor de thuisclub. In die, naar later bleek, beslissende fase toonde ook keepster Esther de Vos weer eens haar grote klasse. Zij had inmiddels Bianca Schansema, die het trouwens ook prima deed, afgelost en De Vos eiste een hoofdrol voor zich op. Zij was de hele week ziek geweest, maar op het moment dat het moest, stond de routinier er gewoon weer. Ook de dekking met de sterke Anouk Zwinkels en de fanatieke Fem Boeters werkte prima.

VEEL WILSKRACHT

Het toonde vervolgens de kracht van Venlo, dat het ondanks die forse tegenslag toch weer de rug rechtte.  Met veel wilskracht en goed handbal kwam het team van succescoach Robin Gielen weer terug tot 28-28, met dank aan de onvermoeibare Lianne en Janiek van Sleeuwen. Quintus-coach Michielsen nam precies op het juiste moment een time-out, want even wankelde zijn ploeg. Maar het ‘gouden duo’ Celine Michielsen/Angelique van Duijvenbode zorgde in de resterende twee minuten toch voor de verrassende, maar verdiende 30-28 overwinning.

Doelpunten Quintus: Celine Michielsen (7), Fem Boeters (6), Lexie Louwerens (6),  Amber Verbraeken (4), Lisanne Kruijswijk (2), Angelique van Duivenbode (1), Anouk Zwinkels (1), Lois Strik (1), Jill van der Zeijden (1) en Mirthe de Jong (1).

Doelpunten Venlo: Lianne van Sleeuwen (11), Janiek van Sleeuwen (5), Becky van Nijf (5), Demi Smolenaers (2), Pien de Zwart (2), Sharon Grummel (2) en Manon Zijlmans (1).

Scheidsrechters (****): Jaap Klompers en Koen Stobbe floten een voortreffelijke wedstrijd. Ze floten met passie en overtuiging. Niets ontging ze, maar gelukkig lieten ze veel doorgaan, waardoor het tempo in het spel bleef. Alle partijen waren blij en tevreden met het optreden van de beide leidsmannen.

AD SPORT/PETER LOTMAN