SLOPEND SEIZOEN VOOR HELLAS, WHC/HERCULES EN EHC EINDELIJK VOORBIJ

Het zit er eindelijk op voor de Haagse regioclubs in de eredivisie. Na een slopend seizoen vol hobbels en tegenslag is er na dertig wedstrijden een einde gekomen aan de lijdensweg. Hellas en WHC/Hercules eindigden in de middenmoot en dat was gelet op de omstandigheden geen slecht resultaat. EHC handhaafde zich knap in de eredivisie.

WHC/HERCULES
Het team van het vertrekkend technisch duo Bart de Koning en Richard Rijkens kon de toeschouwers in sporthal Boswijk geen leuke afscheidswedstrijd bieden. Met 23-31 was kampioen Tachos, dat volgend seizoen uitkomt in de BENE-League, veel te sterk. Bij de rust was het al 10-17 en de Waalwijkers bouwden die marge uit naar 14-24 en 19-29 met gedreven en doortastende aanvalscombinaties. Ook het afronden door de Brabantse schutters was veel doeltreffender dan de thuisclub die grossierde in foute passes en het missen van honderd procent kansen.

Na afloop werd afscheid genomen van Stefan Stapper, Daan de Koning, Michel van Beijnum, Stefan Coster en Michel Verbeij, die allen stoppen. Ook de beide trainers/coaches Bart de Koning en Richard Rijkens werden bedankt voor bewezen diensten en de nieuwe oefenmeester Wesley Hage werd hartelijk verwelkomd.

Doelpunten: Lars Vogelaar (4), Tim Frenk (3), Mitch Giezeman (3), Koen Houdijk (2), Ziggy Eijsenring (2), Luca Baak (2), Jonah Baak (2), Kjeld Meijnen, Thimo Bakker, Michel Verbeij, Mark Broers en Jari van de Moosdijk (allen 1).

EHC
Het team van André van den Bosch sloot een prima seizoen, waarin het zich knap handhaafde in de eredivisie, af met een overwinning. In Rotterdam klopte de club uit Leidschendam-Voorburg Feyenoord met 28-30. Van den Bosch, die volgend seizoen niet terugkeert, was opgetogen over de prestatie van zijn discipelen: ,,Heel fijn om de competitie op deze manier af te sluiten. Ik beschouw het als een cadeau van het team aan mij.”

EHC had het voordeel, dat Feyenoord de eerste helft aantrad met een zeer jeugdig, talentvol  maar onervaren team. Dat resulteerde in een 10-20 ruststand. Van den Bosch: ,,Met zo’n stand is de motivatie voor de tweede helft weer lastig en dat zag je ook terug in het verdere verloop van de wedstrijd. Gelukkig toch als winnaar van het veld gestapt dankzij een goede instelling en sterk verdedigen.”

Zijad Dzidic en Wessel de Rijk scoorden veel en konden rekenen op een ruime voldoende van hun coach. Youri Verschut blonk uit door veel verdedigende bloks op de belangrijke momenten. Van den Bosch: ,,Uiteindelijk een mooie dertiende plaats. Er had nog meer ingezeten, maar dat is voor mijn opvolger…”

HELLAS
Het team van coach Björn Budding (Joris Witjens ontbrak vanwege ziekte) sloot teleurstellend af met een 32-31 nederlaag bij Dynamico. Die wedstrijd werd al vooruit gespeeld op woensdag en dat maakte het extra lastig voor de Hagenaars.

In de eerste helft ging het nog getuige de 13-18 voorsprong bij de rust. In het tweede half uur verspeelde de Haagse ploeg die voordelige marge volledig door slecht verdedigen en het onbenut laten van legio vrije kansen.

Binnen tien minuten werd het na de rust van 14-19 voor Hellas 20-19 voor de thuisclub. Daarna ging het nog even gelijk op totdat Dynamico met 27-24 de voorspong pakte en die niet meer afstond. De nadelige marge voor de Hellenen liep zelfs op naar 31-25.

Pas in de laatste fase kon de achterstand door Twan Klompé, Yannick van Zundert, Jesse van der Linden (2x) en Michael Pronk (2x) nog teruggebracht worden tot 32-31. Maar de gelijkmaker zat er vervolgens niet meer in.

,,We zijn blij dat dit rommelige seizoen eindelijk voorbij is”, was de veel gehoorde opmerking na afloop.

Doelpunten Hellas: Jesse van der Linden (6), Martijn Poot (5), Thierry van Zundert (5), Thomas Beltman (4), Michael Pronk (4), Kevin Pronk (3), Twan Klompé (2) en Yannick van Zundert (2).

QUINTUS
De Westlanders speelden in Volendam 35 minuten prima, maar daarna stortte het als een kaartenhuis in elkaar. Bij de rust bood de 14-10 achterstand nog wel perspectief, maar vervolgens denderde de titelkandidaat via 26-15 door naar de 37-21 eindstand.

Coach Geert Hinskens, die volgend seizoen datzelfde Volendam onder zijn hoede heeft: ,,Het is een zwaar jaar geweest en daarvoor betaal je in deze laatste wedstrijden de tol. We moeten hopen, dat het zaterdag tegen Hurry-Up beter gaat en dat iedereen er nog één keer alles kan uitpersen.”

Zaterdag ontvangt Quintus op de slotdag van de HandbalNL League Hurry-Up om uit te maken wie er degradeert. Beide ploegen staan op 0 punten, maar de Drenten hebben een aanzienlijk beter doelsaldo ( -18 tegen -87 voor Quintus). Hurry-Up heeft dus aan een gelijkspel voldoende voor lijfsbehoud.

Volendam en Aalsmeer maken in een Noord-Hollands onderonsje uit wie er Nederlands kampioen wordt.

AD SPORT/PETER LOTMAN