VIDO haalt flink uit tegen “angstgegner” Havas

Waar de wedstrijden tussen Havas en Vido de laatste twee jaar altijd garant stonden voor spannende wedstrijden op het scherpst van de snede, met telkens Havas als overwinnaar, daar lijken de vele trainingsuren die Vido sinds april maakt nu eindelijk een einde aan die trend te hebben gemaakt. Want in een doelpuntrijk duel werd Havas in eigen huis na 7-7 totaal onder de voet gelopen en stond er een monsterscore van 30-41 op het scorebord na zestig minuten.

Bij de thuisploeg werd de langdurig geblesseerde motor van de aanval Sabine Rijsenbrij node gemist, maar ook de ploeg van Rolf Schulte kampte met  de nodige pijntjes en blessures, waardoor Yessica van der Kroon ontbrak en Lesley Ann Aarsman en Dyonne van Heest nagenoeg niet inzetbaar waren. Gelukkig kan Schulte putten uit een talentrijke A-jeugd lichting, die als promovendus aan kop gaan in de Jeugddivisie Noord West, dus werd de hoofdmacht versterkt met de junioren Amber Detering en Nienke Vleerlaag, die allebei mochten terugkijken op een prima invalbeurt.

In de eerste tien minuten werd de toon voor een doelpuntenfestival al gezet. Bijna iedere aanval was raak, bij Vido schoten alledrie de afstandsschutters met scherp en bij Havas was vooral de behendige Manouk Kooiman een plaag voor de Purmerendse verdediging.  Toen de dekking wat alerter was en  beter sloot, was ook dat gevaar aan banden gelegd en begon Vido aan een indrukwekkende doelpuntenreeks. Bijna iedere passfout van Havas werd met een snelle tegenaanval onder aanvoering van Priscilla den Haan en Nada Blokker afgestraft. Dat leverde halverwege de wedstrijd al een even verrassende als riante 14-22 voorsprong op.

De tweede helft gebruikte coach Schulte om nog wat uit te proberen met verschillende positiewisselingen tussen de opbouwers. Hierdoor zakte in eerste instantie de aandacht in de dekking wat weg, maar nadat alles weer op zijn plek viel stond die weer als vanouds. Aanvallend bleek nu ook dat Vido de fitste ploeg was van de twee, want in hoog tempo bleven de gasten het doel van Havas bestoken, met af en toe heel fraai samenspel tussen de opbouwers en Nada Blokker aan de cirkel. Juniore Amber Detering tekende voor de laatste twee doelpunten waardoor de ploeg van Schulte zelfs door de grens van de veertig doelpunten heen ging: 30-41

Doelpuntenmakers Vido: Nada Blokker (13), Aniek Janssen (8), Esther van den Helder (7), Priscilla den Haan (6), Kirsten Vos (2), Jacky Ferwerda (2), Amber Detering (2) en Nienke Vleerlaag.