Dames VAKO ongeslagen de winterstop in

Bron: Vries.nu/sport - Op zondag 5 december hoopten de dames van VAKO zichzelf twee punten cadeau te doen als Sinterklaaspresentje. Dat het twee zwaar bevochten punten zouden worden, was vooraf al duidelijk, want de tegenstander Kwiek uit Hoogeveen had tot nu toe ook een prima reeks neergezet met mooie uitslagen.

De eerste klap is een daalder waard en die deelde VAKO dan ook goed uit. Door goede druk van Anne Wiering vanaf de linkerkant kwam er enorm veel ruimte op de cirkel en was het een kwestie van een hoekje uitzoeken voor Inge Blok, iets wat ze keurig deed. Met snelle aanvallen en goede druk - precies het gewenste spel van trainer/coach Sandra van Bergen - wisten de Vriezenaren bijna in elke aanval de bal in het doel te leggen.

Helaas gebeurde aan de andere kant vaak hetzelfde en wist Kwiek vanuit verschillende posities ook makkelijk te scoren. Zo ging het lang gelijk op, maar was het uiteindelijk de thuisploeg in Hoogeveen die aan het einde van de tweede helft duidelijk aan het langste eind trok. VAKO keek in de rust tegen een achterstand aan van 18-15.

Gelukkig is een verschil van drie doelpunten in een handbalwedstrijd niet zoveel en was het dan ook vooral van belang om in die aanval de rust (en geduld) te behouden en te wachten op de echt grote kansen. In de dekking viel ook zeker veel te winnen, meer als één geheel over die cirkel schuiven.

Gevaarlijk

En beide opdrachten werden in de tweede helft zeer goed opgepakt door de dames in het geelrood. In drie aanvallen wist het team de stand weer gelijk te trekken en kon vanuit daar verder uitgebouwd worden. VAKO bleef vanuit alle posities gevaarlijk. Druk werd goed gelegd, waardoor de opbouwers veel ruimte kregen, maar ook de hoeken kwamen gevaarlijk voorlangs waardoor ze enorm veel vrijheid kregen rond het 6-meter gebied waar Suzanne Maatje maar al te graag gebruik van maakt: als Speedy Gonzales zo snel tussen de verdedigers door en dan is het een kwestie van goed kijken waar de bal in het net te leggen.

Daar waar VAKO bleef scoren, had de ploeg van Bert Popping hier in de tweede helft meer moeite meer. In de eerste dertig minuten wisten ze 18 keer te scoren, terwijl dat in de tweede helft maar acht keer succesvol lukte. Nienke Hendriks zag haar kans nog schoon in de slotfase om ook haar doelpuntje mee te pikken en daarmee eindigde deze spannende en zeer sportieve wedstrijd in het voordeel van VAKO: met een eindstand van 26-29 gingen de punten op 5 december weer mee naar Vries.

Tot en met begin januari staan er -door de Coronamaatregelen- geen wedstrijden meer op het programma van onze dames. Deze laatste winst betekent dan ook dat ze ongeslagen, als ‘Herbstmeister’ de winterstop in gaan.

Hopelijk kan de competitie begin volgend jaar snel weer opgestart worden en kan VAKO deze lijn snel doortrekken richting het einde van het seizoen.