Ha-Stu houdt aansluiting met top na ruime zege in Ulft

Door Ha-Stu - Na de nederlaag in voorgaande speelronde tegen Reehorst was het vlaggenschip van Ha-Stu op de ranglijst afgezakt naar de 5e plaats. De verschillen in de top van de tweede divisie A zijn erg klein en er staat een vijftal ploegen dicht bij elkaar. Om de aansluiting met deze kopgroep niet te verliezen was het zaak deze speelronde weer punten te pakken.

Tegenstander voor deze week was het Achterhoekse UGHV uit Ulft. Een blik op de ranglijst liet zien dat dit team slechts één punt onder de Nijmegenaren te vinden was en de volle buit meenemen uit Ulft niet per definitie een gegeven zou zijn.

Met nog altijd twee langdurig geblesseerde spelers en 1 afwezige is aantreden op volle oorlogssterkte helaas nog steeds geen optie, maar niettemin bevat de selectie meer dan voldoende kwaliteit om elke ploeg in deze divisie het vuur aan de schenen te leggen.

Om 20:15 uur klonk het beginsignaal in sporthal de IJsselweide in Ulft; de start van de wedstrijd kon duidelijk als ‘slap’ bestempeld worden. Beide ploegen leken nog niet helemaal wakker en over en weer werd er te gehaast afgerond en zo onnodig balverlies geleden.

Pas na 10 minuten kwam er iets meer lijn in het spel van beide teams. De dekking van Ha-Stu had de eerste helft voornamelijk moeite met de cirkelloper van UGHV, die veelvuldig in vrije positie aangespeeld kon worden op de zes-meterlijn. Na enkele tactische omzettingen door coach Marijn Sinkeldam kreeg men iets beter grip op dit spelletje, maar in de aanval werd er regelmatig nog tè inefficiënt omgesprongen met de kansen die er lagen: gehaast omschakelen of te snel uit lastige posities schieten leidde tot balverlies, waarvan UGHV de eerste helft kon profiteren en zo in het spoor van de Nijmegenaren wist te blijven. Bij het rustsignaal gaf het scorebord een tussenstand van 14-15 in het voordeel van Ha-Stu aan.

In de rust werd de tactiek met name in de dekking nog eens grondig gewijzigd en vanaf de eerste minuut in de tweede helft had dit een geweldig effect: het statisch spelende UGHV had 1 op 1 moeite om door de dekking te komen en afstandsschoten strandden vaak op de prima opgestelde Nijmeegse keepers. Uit de snelle omschakeling werden veel makkelijke doelpunten gescoord en, wanneer deze kans er niet was, werd er gecontroleerd een systeem ingezet en kon men eenvoudig door de Ulftse dekking heen breken.

Binnen no-time liepen de studenten weg van UGHV en al snel was het verzet gebroken. Binnen de Achterhoekse ploeg was er veel frustratie te bespeuren, wat het spel niet ten goede kwam. Ha-Stu wist hier optimaal van te profiteren en de tweede helft eenvoudig uit te lopen naar een ruime overwinning: 25-35.

Verrast over de eenvoud waarmee de punten hier meegenomen werden, konden de Nijmeegse heren tevreden de kleedkamer opzoeken voor een warme douche en goudgele versnapering. Na de nederlaag van vorige week in Ede is dit een opsteker en de aansluiting met de overige topploegen wordt zo behouden. Met 10 punten uit 7 duels vinden de mannen zichzelf terug op een gedeelde 4e plek. Eén punt achter de tegenstander van aankomende week, Tonegido.

De ploeg uit Hippolytushoef komt volgende week op bezoek in het Radboud Sportcentrum. Bij een overwinning klimt Ha-Stu over de concurrent heen en blijft men volop meedoen in de strijd om de koppositie in de tweede divisie A.