Kwiek na winst op Fortissimo verlost van hatelijke nul

De Stentor / Dean Van Het Laar - Op papier waren Kwiek en Fortissimo gelijkwaardig aan elkaar. Dat was ook terug te zien in de openingsfase van de eerste helft. Beide ploegen begonnen aftastend aan het duel, scoorden punt na punt en hanteerden een hoog baltempo. Na een meeslepende wedstrijd trok Kwiek aan het langste eind en won het de eerste thuiswedstrijd van het seizoen: 31-17.

Onder de bezielende leiding van trainer Lars Hoogeveen, die qua coaching wel wat wegheeft van Atlético Madrid-trainer Diego Simeone, trokken de dames van Kwiek ten strijde. “Dat enthousiasme van de coach is ook wel iets wat we nodig hebben, want we verslappen nog wel eens”, zegt keepster Claudia ter Wal, die haar ploeg vooral in de eerste helft op de been hield met enkele knappe reddingen.

Gaatje

Na het aftastende begin, waarin beide ploegen punt na punt scoorden, kon Kwiek het gewenste gaatje slaan en ging het rusten met een 13-7 voorsprong. Cirkelspeelster Maron Schepers vertolkte daarin een hoofdrol door de opbouwer van Fortissimo regelmatig op te vangen en zo het gevaar uit Cothen in de kiem te smoren. Schepers incasseerde na anderhalve minuut al de eerste gele kaart van de wedstrijd en speelde met het mes tussen de tanden.

Ter Wal zag al een duidelijke stijgende lijn ten opzichte van vorige week, toen Kwiek verloor in Volendam. “We kwamen een stuk scherper voor de dag. We kregen van de coach in de rust ook heel duidelijk te horen dat we deze scherpte moesten vasthouden, zodat we de voorsprong konden vasthouden en vergroten.”

Zo gezegd, zo gedaan want Kwiek kwam als een komeet uit de kleedkamer en nam de tegenstander flink onder vuur. De voorsprong werd flink uitgebouwd. Ook hierin speelde Ter Wal wederom een voorname rol. Met een paar lange worpen stelde ze haar teamgenoten in staat om te scoren. Een prachtig staaltje machtsvertoon van de Raaltese vrouwen, die het publiek lieten genieten in de tweede helft. Fortissimo probeerde met behulp van meerdere time-outs nog een ommekeer te forceren, maar daar was geen enkel moment sprake van.

Gemiste kansen

De eerste punten zijn binnen. Desondanks blijft Ter Wal, ook keepster van het nationale beachhandbal team, kritisch. “We hebben vandaag ook te veel kansen niet afgemaakt. Of de paal werd geraakt, of de lat zat ertussen. Dat mag ons de volgende keer niet overkomen. Daar moeten we aan werken.”

Toch kan de keepster een glimlach niet onderdrukken als ze gefeliciteerd wordt met de eerste winstpartij van het seizoen: “Dit zijn de betere potjes, dus ik ga er zeker van genieten.” Op de vraag waar Kwiek dit seizoen toe in staat is, is Ter Wal in eerste instantie voorzichtig. “Je wilt je natuurlijk handhaven, maar je droomt stiekem toch wel van een plek in de middenmoot.’’ De eerste stap is in ieder geval gezet.

Busreis

De handbalsters van Juro Unirek/VZV hebben in de uitwedstrijd bij BFC met 28-28 gelijk gespeeld. De ploeg uit 't Veld kwam in Zuid-Limburg nooit echt in de wedstrijd nadat men in de file was beland en ruim vijf uur onderweg was.

De wedstrijd werd dan ook met een half uur verlaat, maar echt tijd voor een gedegen warming up was er niet. BFC is normaal een tegenstander die op papier te kloppen moet zijn voor VZV, maar dat zat er dit weekend niet in. VZV mocht na afloop zelfs gelukkig zijn met een punt, want een nederlaag had er ook zomaar ingezeten.

Overigens waren beide ploegen slordig in de dekking waardoor bijna iedere aanval een doelpunt opleverde. Bij VZV was met name Anna Buter op schot met negen treffers. Genoeg voor de overwinning was dat echter niet.

Bron: Schager Dagblad