LIMMID WINT IN HARD DUEL VAN ESC ’90

Door Guido Toorenbeek - Voorafgaand aan de wedstrijd bespreek je wat je kan verwachten van die wedstrijd, gebaseerd op het eerste duel dit seizoen. Als je tegen ESC speelt bereid je je dus anders voor. Helaas bleek het nodig. Als je alleen al de 13 penalty’s ziet die wij meekregen, zegt dat eigenlijk alles. Compliment voor de scheidsrechter dat hij ze elke keer weer gaf. Helaas werden de overtredingen puur op de persoon ‘enkel’ met een penalty bestraft waarin wij ons als ploeg langzaam zorgen beginnen te maken over de gezondheid en veiligheid van onze speelsters. Dit zorgde voor een onprettig gevoel in de wedstrijd die overigens met 21-18 werd gewonnen.

De wedstrijd begon wat stroefjes, LimMid kreeg kans op kans, echter steeds vonden zij de keepster van ESC op hun weg. Die keepster bleek deze wedstrijd de beste dame aan de kant van ESC. Mede daarom leek het een wedstrijd voor ESC te worden, eigenlijk hetzelfde als in de eerste wedstrijd. Zo stond het na 10 minuten 5-6 voor de gasten. Wat toen al lichtelijk aangekondigd werd, was de rol van Rowie Palmen. Ondanks het stroeve verloop scoorde zij driemaal terwijl zij voor alle drie de doelpunten daar precies 5 seconden voor nodig had. Door het ruwe (onsportieve) gedrag van ESC kreeg LimMid veel penalty’s, de eerste werd nog gemist maar daarna begon Rowie Palmen aan haar reeks. Pas na 20 minuten wist de ploeg uit Midden-Limburg weer op gelijke hoogte te komen. Tijdens een verdedigende actie, waarbij Danee Palmen hard terugliep, verdraaide zij haar knie. Zij moest met veel pijn het veld verlaten en helaas ook de wedstrijd. Vlak voor rust scoorde Isa met een fantastische goal, op haar eigen wijze. Zodoende ging de thuisploeg met een kleine voorsprong de rust in 10-9.

In de rust werd gesproken over het spel van ESC en hoe we daar ons voordeel uit konden halen. We kennen hun manier van verdedigen, vooral op de persoon, en hoopten dat de scheidsrechter hier blijvend tegen zou optreden. Het tempo lag iets te laag dus daar moest ook weer wat meer focus op. Die tweede helft was niet echt leuk om naar de kijken qua handbalspel, uiteraard waren er prachtige combinaties waarin LimMid liet zien zich te onttrekken aan het harde spel van ESC. Dit was vooral gestoeld op de snelle omschakeling waarin er prachtige doelpunten gemaakt werden. Het harde spel werd harder en gemener en helaas werd er veelvuldig geprobeerd om met negatieve opmerkingen de speelsters van LimMid uit het spel te halen. In de rust was al aangegeven, dat ESC dat maar om één reden: ze wisten bij voorbaat dat de tegenstander handbaltechnisch gewoon beter is, dus zouden ze uit een ander vaatje moeten tappen> Geen leuk vaatje maar het is simpelweg een compliment aan het eigen team als een tegenstander dit probeert.

Omdat LimMid voorbereid was konden de vele penalty’s door Rowie Palmen met liefde omgezet worden in doelpunten: 11 van de 12 penalty’s werden omgezet. Het harde spel van ESC had hierdoor een negatief effect op de score en uiteindelijk op het resultaat. De frustratie steeg wel omdat er structureel op de speelsters verdedigd werd die in de lucht hingen voor een schot. Als er dan geen andere consequentie is dan een penalty, geeft dat voldoende bodem voor rumoer langs de zijkant. Het werd zelfs zo bont dat de coach van ESC begon te schelden tegen de coach van LimMid. Zelden vertoond op het handbalveld, echter ook hier was dezelfde conclusie gerechtvaardigd: als je vooraf al weet wat het resultaat wordt, grijp je alles aan…..

Conclusie van deze wedstrijd is dat LimMid het hoofd koel wist te houden en dat de speelsters fysiek sterk genoeg zijn om dit te weerstaan en zodoende verdiend de punten in Roermond hebben gehouden. Rowie Palmen die op de training vaak 8x, 6x en 4x weet weg te gooien met penalty’s, liet zien dat zij medebepalend was voor de 21-18 eindstand vandaag. Met 11 doelpunten vanaf de penaltystreep door Rowie Palmen.

UITSLAGEN EN STANDEN: www.handbalstartpunt.nl/uitslagen