Remise M.I.C. voelt als nederlaag

Door M.I.C. - De dames van M.I.C. speelden geen geweldige wedstrijd afgelopen zaterdag, maar op basis van strijd en het aantal gecreëerde kansen zou een overwinning verdiend zijn geweest. Uiteindelijk leverde de wedstrijd tegen LimMid maar één punt op: 21-21.

M.I.C.-coach Idink had de Midden Limburgse opponent twee keer bekeken en wist waar de sterktes en zwaktes van LimMid zouden liggen. In de eerste helft vertaalde zich dat in het aantal gecreëerde kansen en het goed benutten van de geboden ruimtes, waarbij alleen de afronding te wensen overliet. Door het onvoldoende benutten van de gecreëerde kansen werd het een onnodig lastige eerste helft.

Afspraken

Ook verdedigend stonden de Zuid-Limburgse dames niet zoals afgesproken en lieten zij de allesbepalende speelster van LimMid teveel haar gang gaan. “Vooraf wisten we dat hun linker opbouwster elke aanval inleidt en ook de enige is die van afstand iets kan aanrichten. Daar maken we duidelijke afspraken over, maar deze worden niet nageleefd. Vervolgens zie je het zelfvertrouwen weg ebben, waarmee wij het initiatief in onze dekking aan de tegenstander laten. Op die manier willen en kunnen wij niet verdedigen. Als wij met overtuiging en agressie onze dekking neerzetten, houden wij iedereen van het scoren af. Ontbreken die ingrediënten, dan zijn wij zoals nu een middelmatige ploeg die kwetsbaar is. Dat is jammer, want wij kunnen op alle posities beter.”

In de pauze (10-11) was er voor M.I.C. nog niets verloren.  Eén doelpunt achterstand is geen ramp, maar gezien het aantal gemiste kansen was een voorsprong van 4-5 doelpunten een betere afspiegeling geweest van de verhoudingen in het veld.

Na rust ging M.I.C. over tot mandekking waardoor de oranje equipe iets meer grip kreeg op het aanvalsspel van LimMid. De achterstand werd rap omgebogen in een voorsprong van 2 doelpunten (16-14), maar enkele tijdstraffen in korte tijd boden LimMid de gelegenheid weer langszij te komen.

Tijdstraffen

In de tweede helft strooide de scheidsrechter met tijdstraffen waardoor van een fatsoenlijke wedstrijd geen sprake meer was. Idink zag het allemaal met verbazing gebeuren: “Ik was het niet eens met de vele tijdstraffen, maar de scheidsrechter beslist. Wij moeten voorkomen dat hij de kans krijgt om ze te geven en dat hebben we niet slim gedaan. Daarnaast kunnen wij de wedstrijd al tien minuten voor het einde beslissen, maar sieren we weer in het missen van kansen of een slechte eindpass. Dan roep je het onheil wel een beetje op jezelf af.  Zelfs in de laatste drie minuten kunnen we nog 3 keer scoren en het verschil van één naar drie tillen. Dan is de wedstrijd beslist en heb je twee punten. Nu doen we onszelf echt tekort”.

Volgende week speelt M.I.C. een uitwedstrijd tegen Bevo HC 2. Het verschil op de ranglijst is slechts één punt, dus beide ploegen hebben de twee punten hard nodig om te kunnen stijgen op de ranglijst. “Komende week gaan we de hoofden weer leeg maken en ons voorbereiden op een lastige uitwedstrijd. Er wordt in Panningen met hars gespeeld, dus daar zullen we ons op moeten instellen. Het zal een zwaar gevecht worden, want winnen is voor beide ploegen een ‘must’. Hoe we de punten pakken, maakt mij niks uit. Wij zullen alles uit de kast halen. Die ommekeer zit eraan te komen”, laat  Idink het geloof in zijn dames nogmaals optekenen.

cover Lisa Duijkx namens M.I.C.

foto archief HSP / Rob Creemers