Arnhem pakt ook kampioen Quintus

Bron: de Gelderlander / Han Dreuning - De handballers van DFS Arnhem hebben op de laatste speeldag van de reguliere competitie nog eens laten zien waartoe ze in staat zijn. De ploeg van trainer Fred Michielsen versloeg in eigen hal Quintus, koploper en kampioen in de eredivisie, met 36-29. Het was de zesde zege op rij van DFS, dat op een gedeelde vijfde plaats eindigde.

“Wij hebben vrijuit en zonder te veel opdrachten gehandbald. Het was van onze kant een goede wedstrijd”, zei Michielsen. DFS kwam in een gelijk opgaande openingsfase nog wel op achterstand (10-12), maar mede dankzij een aantal goede reddingen van doelman Stef Beukers, waren de rollen bij rust al omgedraaid: 18-15.

De thuisploeg kende na rust een wat stroeve start (19-18), maar na een time-out bouwde DFS die voorsprong steeds verder uit. Max Voermans scoorde negen keer voor DFS, Thijs Geurds maakte acht doelpunten.

DFS kan zich nu gaan opmaken voor de nacompetitie om ‘The Lucky Seven Cup’, waarin de nummers drie tot en met tien worden verdeeld over twee poules van vier.

De handbalsters van ESCA (hoofdklasse B) hebben dankzij een sterke eindspurt het bezoekende HVBS op de knieën gekregen: 25-24 (13-15). ESCA, met Saskia van Oel (55) door blessureleed bij de twee vaste keepsters weer onder de lat, maakte een 20-23 achterstand nog goed. De winnende treffer viel een halve minuut voor tijd.

“Dat is een groot verschil met vorige jaren. We staan er zelf ook versteld van, dat we al vaak een achterstand in de slotfase nog hebben goedgemaakt”, sprak ESCA-speelster Hayke van Valburg. ESCA handhaafde zich op de tweede plaats

In dezelfde klasse won DFS Arnhem, de nummer vier op de ranglijst, gistermiddag ruim bij Zwolle: 19-28 (6-14). “Een wedstrijd op zondag, dan is het toch altijd even afwachten hoe het loopt”, zei Hilde Koehorst, coach van DFS.

Haar ploeg legde al voor rust de basis voor de zege. “Zwolle was in het begin heel matig. Daar hebben we goed van geprofiteerd”, zei Koehorst, die Anouk Schurink een prima wedstrijd zag keepen. Voor DFS was het de vijfde zege op rij. Manon Janssen en Karlijn Abbenhuis scoorden beiden zeven keer.