Bocholt wint overtuigend van Volendam

De heren handballers van Bocholt hebben dit weekend hun tanden laten zien – en hoe! Ondanks de onbeschikbaarheid van een hele opbouwrij werd Volendam met maar liefst 37-26 naar huis gestuurd. Bocholt legde de basis in de eerste helft met een ijzersterke verdediging, een alomtegenwoordige Vlatko Tasevski en een hoog afwerkingspercentage: 21-10 aan de rust.

In de tweede helft kwam de zege nooit meer in gevaar: Bocholt trok zich niets aan van een duidelijk gefrustreerd Volendam, wisselde vlot door en poetste het algemene doelpuntensaldo wat op. In de rangschikking bekleedt Bocholt nu samen met Aalsmeer de tweede plaats achter LIONS. Volgende week speelt men al opnieuw tegen Tongeren. Daar wacht ons waarschijnlijk een warm Eburoons onthaal want de emoties uit de heenwedstrijd liggen nog vers in ieders geheugen.

Zowel Bocholt als Volendam begonnen de wedstrijd met beslommeringen. Naast Marek Mrowiec en Bartosz Kedziora moest ook de geschorste Roel Valkenborgh in de tribune plaatsnemen – een hele Bocholter opbouwrij op verplichte rust. Ook tweede keeper Stef Gijbels viel uit met blessure, waardoor Ruud Hanssen en Brecht Lamers aan de kern werden toegevoegd. Volendam won vorig weekend de Supercup tegen Lions, maar verloor donderdag thuis van Aalsmeer dus ook daar niet alles onder een goed gesternte.

De eerste vijf minuten waren bijgevolg nog wat aftastend, met Léon van Schie (2x) en Vlatko Tasevski voor Bocholt, terwijl Volendam via Van Buren en Beemsterboer aanklampten, maar daarnaast ook een penalty misten: 3-2. De wedstrijden tegen Volendam zijn altijd bitsig en nu ook zo: na vijf minuten al een tijdstraf en een potige wedstrijd in het verschiet.

Bocholt overleefde ondertal en daarna gingen de remmen los. Onder impuls van Miha Pucnik en Vlatko Tasevski ging het naar 7-4. Bjorn Alberts neutraliseerde een tweede bezoekende penalty en Andreas Kittel en opnieuw Vlatko Tasevski duwden door tot 11-5. Ook de hele Bocholter verdediging stond als een blok graniet; slechts sporadisch geraakten Smits of Hinskens erdoor en Bocholt kon naar hartenlust counteren via Andreas Kittel en Damian Kedziora: 16-8 (25’). Bij Volendam wist men enkel met shots van Smits nog de dubbele cijfers te halen, terwijl Jordi Cremers, Brecht Wertelaers en Vlatko Tasevski de wedstrijd schijnbaar dood maakten aan de rust: 21-10.

Volendam had echter andere plannen: met een dubbele mandekking en drie doelpunten op rij bliezen ze aan het begin van de tweede helft wat leven in de wedstrijd en toen Beemsterboer ook nog tweemaal doel trof, stond het plots 22-15 na vijf minuten spelen. Maar Miha Pucnik en tweemaal Damian Kedziora – wederom foutloos aan de strafworplijn – temperden al gauw de Hollandse vreugde: 24-15. Toen Beemsterboer voor zijn poging tot kopstoot voortijdig de tribune op werd gestuurd (41’) lag alles in de plooi.  Maar het scoren viel niet stil: Josef bij Volendam en Vlatko Tasevski en Léon van Schie bij Bocholt dreven de score hoog op (29-20).

Bjorn Alberts bleef daarnaast ook reddingen noteren maar nu echter ook zijn overbuur. Brecht Wertelaers tekende voor de 30e en 31e Bocholter treffer: 31-20 bij het ingaan van de laatste tien minuten. Bocholt wisselde door en ook de invallers deden hun duit in het zakje: Joren Lamers met 33-22. Ook Ruud Hanssen in doel liet zien dat hij nog steeds bij de pinken is. De wedstrijd zelf was intussen verwaterd; vooral de trainersstaf van Volendam liet zich nog opmerken met een tijdstraf en een rode kaart – hoewel Postel en Coesel het verschil terug onder de tien doelpunten konden brengen: 35-26. Vlatko Tasevski bekroonde zijn wedstrijd echter nog met een treffer en on the buzzer deed David Denert dat ook enig mooi met zijn invalbeurt: 37-26 eindstand.

Bocholt liet dus zijn spierballen rollen en kan met een 6 op 8 van een geslaagde seizoenstart spreken, gestoeld op een ijzersterke thuisreputatie. We worden ook beloond met de tweede plaats achter LIONS, die we delen met Aalsmeer, dat na de winst in Volendam nu in eigen huis Tongeren net kon afhouden.

Doelpunten Bocholt:Björn Alberts, Ruud Hanssen, Brecht Lamers, Brecht Wertelaers 4, Bert Haex, Jordi Cremers 2, Vladimir Tasevski 10, Léon van Schie 5, Andreas Kittel 4, Joren Lamers 1, David Denert 1, Damian Kedziora 6(3), Miha Pucnik 4

2 minuten: Jordi Cremers, Léon van Schie, Brecht Wertelaers (1x), Miha Pucnik(2x)

Doelpunten Volendam:Woltersom, Schellekens, De Jong, Baijens 2, Postel 2, Duin 1, Geus 1, Coesel 1, Jacobs, Beemsterboer 4, Van Buren 2, Smits 6, Josef 4, Hinskens 3

2 minuten: Postel, Josef, Hinskens (1x) + Marc Schmetz (official) Rood: Beemsterboer (rechtstreeks) + Beers (official)