LIONS pakt de eerste twee play-off punten tegen Hurry Up

In Sittard hebben de handballers van OCI-LIONS en JMS Hurry Up dinsdagvond hun eerste de play-offs van het seizoen gespeeld. Hurry Up was met een gehavende ploeg naar het Zuiden afgezakt. Zes spelers ontbraken bij de Zwartemeerders alleen Vaidas Trainavicius kreeg toch geregelde speeltijd van Joop Fiege. Wanneer hij in het veld kwam gebeurde er toch wel iets bij Hurry Up.

Monique Tijsterman hield de hele wedstrijd Luc Steins en Joris Baard en in de eerste helft Roel Adams op de bank en zag ook nog in de 22e minuut Serge Heinen ernstig geblesseerd het veld afgedragen worden. In de tweede helft liet de coach van LIONS zo ongeveer haar hele vaste basis op de bank, met het oog op de Eerste Europacup wedstrijd tegen het Franse Nantes komende zaterdag. Ephrahim Jerry kreeg hiermee de kans in de tweede helft te debuteren met zeven doelpunten in het eerste team van LIONS terwijl de vaste krachten als Rob Schmeits en Evert Kooijman woensdagavond hun dag duidelijk niet hadden.

Door de vele afwezige spelers aan beide zijde werd het een rommelige wedstrijd waarin beide ploegen veel kansen onbenut lieten. Hurry Up doelman Voogt kreeg in de eerste vier minuten al vijf reddingen achter zijn naam maar eenmaal gepasseerd liep LIONS weg naar 4-1. Hurry Up kon tot 8-5 aanhaken waarna LIONS middels twee doelpunten van Ivo Steins voor het eerst een serieus gaatje kon slaan naar vijf doelpunten: 10-5 (14’) Ook de Limburgers begonnen weer te missen maar ook het spel was niet voldoenden waardoor Hurry Up de gelegenheid kreeg weer terug in de wedstrijd te komen. Met nog iets minder dan vijf minuten te spelen in de eerste helft werd het dan ook weer 14-14 door Tommie Falke, die vervolgens bij 15-14 een zeven meter miste waarna LIONS kon weglopen naar de 18-15 ruststand.

In de tweede helft liep LIONS direct uit naar 19-15 maar zag Hurry Up via twee doelpunten van Ronald Suelman ook meteen weer terugkomen naar 19-17. Dan staat de 19-jarige debutant Ephrahim Jerry op. Met drie doelpunten op rij schiet hij LIONS naar een voorsprong van zes doelpunten (23-17). Omdat Rob Schmeits de bal maar niet in het doel krijgt, hij mist vier kansen op rij, weet LIONS niet verder uit te lopen.

In het eerste volgende kwartier zijn het dan voornamelijk Ephrahim Jerry voor LIOSN en Vaidas Trainavicius voor Hurry Up die de doelpunten scoren. De ploeg van Joop Fiege weet in deze fase even terug te komen tot drie doelpunten (25-22) maar ziet Lions ook weer weglopen naar 28-22, maar met nog vijf minuten te spelen wordt het dan toch weer 30-27. Jerry voorkomt dan dat Hurry Up verder kan inlopen: 31-27 en de ploeg uit Zwartemeer leek zich neergelegd te hebben bij de nederlaag. In de laatste minuten wordt er dan nog om en om gescoord en wint de thuisploeg uiteindelijk met 33-29.

“Het was weer de eerste wedstrijd na de verloren finale en dan is het toch lastig om zo’n wedstrijd te moeten spelen”, vertelt Marco Vernooy na afloop. “We hebben vier maanden gewerkt om de BENE-league te kunnen winnen en dan geef je dat binnen twee keer vijf minuten weg. Nog geen 72 uur later beginnen we dan weer helemaal opnieuw en dat is toch lastig. Je moet de knop omzetten maar dan gaat het moeizaam en rommelig. Iedereen moetdan toch ook weer even zijn weg zoeken. Je merkt dat je je op zo’n moment geen honderd procent kan geven en dat is fysiek zwaar”.

Hurry Up speler Ronald Suelman was na afloop niet echt ontevreden. “We waren niet compleet en moesten nogal wat speler die geblesseerd waren missen. Als ik dan kijk hebben we het nog niet eens zo slecht gedaan. Zij speelden dan misschien niet met het beste team wij zijn niet met de gedacht naar hier gekomen om even van Limburg LIONS te komen winnen. Ondanks onze beperkte selectie zijn we er altijd wel voor blijven gaan ook toen we er zes achter kwamen. Dan verlies je hier met vier doelpunten, wat niet slecht is voor het doelsaldo, dan zeg ik dat we het niet slecht gedaan hebben. Er zijn hier BENE-League ploegen geweest die met grotere nederlagen naar huis zijn gegaan”, aldus de rechteropbouwer van Hurry Up.