Bevo meldt zich voor Final Four

Dankzij een verdiende 23-25 overwinning op Hubo Initia Hasselt heeft Targos Bevo Hc de vierde plek veroverd in de BENE-League. De eerste vier ploegen strijden begin volgende maand in een Final Four om de titel.

“Ik moet mijn team een compliment maken”, aldus coach Martin Vlijm na afloop. “De jongens hebben zich wezenloos gewerkt. Iedereen heeft een zeven verdiend.”

Opnieuw moest de trainer puzzelen met zijn opstelling. Door het wegvallen van Nick de Kuyper en Jeroen van den Beucken vanwege blessures moesten Robin Jansen en Dennis Vlijm op links vol aan de bak.  “Uiteindelijk betaalt het zich uit dat de jonge spelers  als gevolg van de vele blessures de nodige minuten spelen. De jochies hebben het prima gedaan”, aldus Vlijm.

Een meevaller waren de verliespartijen zaterdag van Bocholt en Volendam, die ook nog aanspraak maken op de vierde plaats. Bevo kan zelfs nog derde worden. Dan moet wel de wedstrijd zaterdag in De Heuf tegen directe concurrent Bocholt worden gewonnen en moet Hasselt verliezen bij titelkandidaat OCI-LIONS.  De spelers zullen gebrand op een revanche. In en tegen Bocholt speelde Bevo de slechtste wedstrijd van de competitie en werd met 32-23 verloren Vlijm: “Zaterdag wacht een hele belangrijke wedstrijd. De Heuf moet vol zijn, dat verdient de ploeg. Gemakkelijk zal het niet worden. Maar als we net zomgoed spelen als tegen Hasselt, dan maken we zeker een goede kans.”

In Hasselt kwam Bevo vroeg op een ruime voorsprong en gaf die voorsprong niet meer uit handen. Wel wisten de Belgen nog dichtbij te komen. Twee minuten voor het einde bedroeg het verschil één doelpunt. Bevo miste nog een strafworp, waarna Bart Ravensbergen de gelijkmaker voorkwam. In de laatste minuut viel de bevrijdende 23-25.

“Op het eind werd het toch nog heel spannend”, blikt Vlijm terug. “De vermoeidheid speelde een rol. Daardoor werden we ook slordiger in de afronding. Er werd te snel op doel geschoten.”

In de eerste helft scoorde Bevo gemakkelijk, getuige de ruststand van 12-15. Na tien minuten stond er al 3-7 op het scorebord en na twintig minuten 6-11. Ter vergelijking: een week eerder tegen FIQAS Aalsmeer bedroeg de ruststand 7-8. In de tweede helft ging het scoren beide ploegen minder gemakkelijk af. Voor de manschappen van Vlijm bleef de teller steken op tien treffers. Hasselt stelde daar elf treffers tegenover.

Bevo was gehavend vanwege blessures van Jeroen van den Beucken (enkel) en Nick de Kuyper (voet). Ook Eelco Weevers en Daan Versleeuwen waren nog niet van de partij. Daar stond de terugkeer van Max de Lange tegenover, die één keer scoorde. Ook invaller Ephrahim Jerry maakte een doelpunt.

Verder stond Gergö Lovas op het wedstrijdformulier. Hij is terug van een oefenstage in Frankrijk en traint, in afwachting van een vervolgstage in Engeland, weer mee met de selectie.  Vlijm: “We kunnen als gevolg van de vele blessures iedere speler gebruiken. Gergömoet nog even wennen. Maar mocht de nood aan de man zijn, dan kan ik hem inbrengen.”

Doelpunten: Dario Polman 6,  Sonni de Jonge 6, Niek Jordens 4, Pim Augustinus 3, Dennis Vlijm 3, Max de Lange 1, Ephrahim Jerry 1 en Robin Jansen 1.