Bocholt moet de duimen leggen tegen leider Lions

QubiQ A. Bocholt had de kwalificatie voor de Final 4 nog steeds in eigen hand. Er moest echter wel gewonnen worden van leider OCI-LIONS. Bocholt overleefde de traditionele felle start van de Nederlanders (6-6) en leidde na 20 minuten met 14-10, maar de bezoekers draaiden nog voor de rust de rollen om: 16-19. In de tweede helft had Lions genoeg overwicht (19-26, 43’) om een niet aflatend Bocholt in bedwang te houden. Bocholt kwam in de slotfase nog hevig opzetten en bij 30-32 ging de laatste minuut in, maar dat bleek te kort en zo eindigde de wedstrijd uiteindelijk op 31-34. Mathematisch maakt Bocholt nog kans op Final Four, maar dan moet echt alles meezitten. We gaan toch voor een mirakel.

In een aardig gevulde sporthal ging het snel op en neer in de beginfase. Roel Valkenborgh en Léon van Schie voor Bocholt en Luc Steins en Baart van Lions hielden elkaar goed in evenwicht (6-6). Toen Damian Kedziora zich kwam bemoeien liep Bocholt lichtjes uit: 8-6 na 15 minuten spelen in een intense wedstrijd. Lions bleef via cirkelspeler Ivo Steins in het spoor van Bocholt, waar Brecht Wertelaers en Roel Valkenborgh de voorsprong konden behouden: 11-8. Opnieuw Damian Kedziora – 13 treffers in deze wedstrijd -  zette de vierpuntenkloof op het bord (13-9), maar de leider  van de BENE-League liet zich niet van zijn stuk brengen en via Ramos, Baart en Pejovic kwamen ze erop en erover: 15-16. Bocholt had zich op de adem getrapt en Vernooy tekende uiteindelijk voor de ruststand van 16-19.

In het begin van de tweede helft kon Bocholt nog even aanklampen via Brecht Wertelaers en Andreas Kittel, maar de onstopbare Vernooy legde de wedstrijd na 40 minuten handbal in een schijnbaar definitieve plooi: 18-24. Want ondanks dat de bezoekers de tijdstraffen aan elkaar rijgden, kon Bocholt geen stap dichterbij komen. Damian Kedziora, Vlatko Tasevski en Marek Mrowiec hielden het verschil gelijk, terwijl bij de Lions de jonkies Luc Steins, Vossen en Smits zich lieten opvallen:  25-30 met nog vijf minuten te gaan. En dan was daar plots toch weer die opleving.

Met Ruud Hanssen in doel en met doelpunten van Bert Haex en de gebroeders Kedziora ging het in een mum van tijd naar 30-32 met nog een minuut te gaan. De Damburg begon weer te kolken maar Smits hield het hoofd koel: 30-33. Vlak daarna kookten de potjes over bij een ontgoocheld Bocholt: Damian Kedziora kreeg een tijdstraf en Ruud Hanssen volgde met een rechtstreekse rode kaart. Bert Haex maakte met 4 Bocholtenaren tegen 6 Lions nog zijn derde van de avond maar Kooijman legde de eindstand vast: 31-34.

Door dit verlies zakt Bocholt plots naar een gedeelde vijfde plaats met evenveel punten als Volendam en Sasja, maar op basis van doelsaldo staat men slechts zevende. Volendam moest immers nipt zijn meerdere erkennen in Tongeren, dat op kop van de rangschikking gelijke punten houdt met Lions - maar die laatste hebben een beter saldo; Sasja ging ook nipt met de overwinning aan de haal in Aalsmeer. Dit trio is nu in achtervolging op Bevo dat bij het zwalpende Hasselt ging winnen en twee punten meer telt dan Bocholt. Hasselt is desondanks zeker van deelname aan de Final Four, maar volgende week wordt plek vier nog verdeeld tussen Bevo, Sasja, Volendam en Bocholt. En jawel: de duels Sasja-Volendam en Bevo-Bocholt sluiten de competitie af, strijd tot de laatste dag

Bevo heeft de beste kaarten; bij winst of gelijkspel tegen Bocholt gaat het naar de Final Four. Bocholt maakt echter nog een waterkansje: als het wint bij Bevo en Sasja en Volendam spelen gelijk, dan zijn is men erbij, op basis van het betere doelsaldo ten opzichte van Bevo. Is er een winnaar bij Sasja-Volendam, dan mag die zege maar zeer nipt zijn en moet Bochholt met een belachelijk aantal doelpunten verschil gaan winnen bij Bevo om door te stoten, anders gaat een van die laatste twee door op basis van het betere saldo.0 min: 31-34

Doelpunten Bocholt: Brecht Wertelaers 2, Bert Haex 3, Vladimir Tasevski 2, Léon van Schie 1, Andreas Kittel 1, Roel Valkenborgh 6, Marek Mrowiec 2, Damian Kedziora 13(4), Bartosz Kedziora 1

Doelpunten Lions:  Hoiting 1, Mullens 3, Pejovic 1, Vernooy 5, Schmeits 1, Smits 3, Kooijman 1, Heijnen 1, Janssen 1, Ramos 3, Ivo Steins 3, Baart 4, Adams, Luc Steins 6, Vossen 1