Hasselt niet voorbij Bevo maar gaat wel naar de Final4

Op de voorlaatste speeldag in de BENE-League kon Hubo Initia Hasselt zich mits een gelijkspel plaatsen voor de Final 4 (7-8 februari 2015). Te gast was de Nederlandse kampioen Targos Bevo Hc, dat ook nog steeds uitzicht had op een plaats in diezelfde Final4. Een wedstrijd met veel inzet dus in de Alverberg.

Hasselt stond - nog voor het goed en wel besefte dat de wedstrijd al bezig was - al 0-3 achter na zes minuten spelen. Een mak Hasselt bracht te weinig om het Bevo moeilijk te maken. De Nederlanders scoorden wél en liepen via De Lange en De Jonge uit tot 2-7 na twaalf minuten. Enkel Robyns kon voorbij doelman Ravensbergen geraken: 7-12 (22’). Hasselt kon ook in de laatste tien minuten van de eerste helft niet overtuigen, maar verkleinde wel de achterstand tot 12-15 aan de rust.

Bevo bleef de wedstrijd domineren en liep via Vlijm en Jordens uit tot 13-18. Er zijn dan vijf minuten gespeeld in de tweede helft. Hasselt werkte slecht af en bleef de technische fouten opstapelen. Enkel Cusumano kon met zijn vierde van de avond de thuisploeg terugbrengen tot 17-19 na 44 minuten. Een geconcentreerd Bevo liep echter opnieuw uit tot 18-22 na 46 minuten. Hasselt leek geen vat te krijgen op de wedstrijd.

De nervositeit sloeg toe bij het jonge Bevo, waardoor Hasselt kon terugkomen tot 22-24 op 3.5 minuten van het einde. Houbrechts kon de aansluitingstreffer nog maken, maar Initia slaagde er niet in op gelijk hoogte te komen. Lettens stopte nog een strafworp, maar even later geraakte Polman wel voorbij de Hasseltse doelman van op de strafworplijn: 23-25 wat betekende de derde verlieswedstrijd op rij voor de Hasselaren. Initia plaatste zich echter wel voor de Final 4 door de uitslagen in de overige wedstrijden.

QubiQ Achilles Bocholt verloor in eigen huis tegen OCI-LIONS, terwijl Tongeren in Volendam ging winnen. Sasja geraakte in de laatste seconde voorbij Aalsmeer, waardoor het allemaal wel erg spannend wordt op de laatste speeldag van de BENE-League.

Volgende week zaterdag (31.01) speelt Hasselt om 20u00 in Sittard tegen Lions.

Hubo Initia Hasselt: Adrien Cusumano 4, Tim Houbrechts 1, Simon Ooms 1, Glenn Janssens 1, Xander Jackers 1, Ruben Roelants 1, Tom Robyns 9, Bart Köhlen 1, Robbert Bogaerts 2, Bram Dewit 2

Targos Bevo: Max De Lange 1, Ephrahim Jerry 1, Pim Augustinus 3, Robin Jansen 1, Sonni De Jonge 6, Niek Jordens 4, Dennis Vlijm 3, Dario Polman 6,