Harde leerschool mannenploeg Quintus

AD SPORT / Peter Lotman - Het is een harde leerschool voor de handballers van Quintus in de HandbalNL League. Net als vorige week tegen LIONS moest het team van Geert Hinskens/Jack van Lier ook tegen die andere Limburgse club een nederlaag met ruime cijfers incasseren. Het werd in Kwintsheul 26-35 voor Bevo, dat niet eens voluit hoefde te gaan.

Het spel van de Westlanders was iets beter dan tegen LIONS  maar er zal nog heel wat bijgespijkerd moeten worden. Als de Heulse formatie tenminste niet volgend seizoen voor spek en bonen wil gaan meedoen aan de BENE-League. Coach Van Lier en zijn mannen realiseren zich dat terdege en ook na het duel met Bevo waren ze voldoende zelfkritisch.

TREFZEKERE LINKSHANDER ALEX KOOP VAN BENE-LEAGUENIVEAU

Van Lier onderkende de problemen tegen de Limburgse topploeg: “We hadden in de dekking moeite met de snelle omschakeling van Bevo. Wij maakten te veel technische fouten en speelden te veel simpele ballen naar de cirkel, die allemaal onderschept konden worden. Daardoor kon Bevo snel uitlopen naar een grote voorsprong. In de tweede helft hebben we na wat omzettingen meer geduld getoond en ging het beter. Als we zes tegen zes druk gaven op de aanvallers hadden we meer grip.”

Slim schietend

Bij Quintus was een opvallende rol weggelegd voor linkshander Alex Koop. Hij was vanuit de rechterhoek bijzonder trefzeker met zes doelpunten. Goed beschouwd haalde de slim schietende Koop wél ruim het niveau van de BENE-League.

Koop over zijn sterke optreden: “Het gaat de laatste tijd best wel goed. Ik ben eindelijk weer fit en daardoor kan ik mijn ware kracht laten zien. Tegen BL-ploegen is het moeilijker om het spel te spelen dat je wilt. Zij kunnen namelijk veel beter anticiperen op spelvormen dan de eredivisieploegen. Bevo kon in het begin veel breaks lopen door onze technische fouten. Dat brak ons op. In de dekking waren wij te veel op eilandjes en pakten we de tegenstander ook niet hard genoeg aan. Er zijn genoeg leermomenten en daarom is deze competitie belangrijk voor ons.”

Ruimschoots voldoende

Ook Marc de Vreede (eveneens zes treffers) speelde een prima partij. Zijn dreiging op de vijandelijke verdediging en scorend vermogen waren ruimschoots voldoende. Rick van Ravesteijn werd aanvankelijk nauwelijks vrijgespeeld aan de cirkel. Te veel ballen werden lukraak naar hem toegespeeld en gingen daardoor verloren. In het verloop van de partij kwam hij toch nog tot vijf doelpunten.

Van Lier tot slot: “Het is zwaar, maar we houden vertrouwen. Het gaat in kleine stapjes, maar we komen er wel. Verder blijven we hard op zoek naar versterkingen, want die zijn zeker nodig als we echt willen gaan meedoen.”

Doelpunten Quintus: Alex Koop (6), Marc de Vreede (6), Rick van Ravesteijn (5), Martijn Poot (3), Yannick Boers (2), Collin de Vette (2), Pieter van der Velden en Dean van Haeren.

cover Quintus-speler Marc de Vreede waagt een schot op het doel van Bevo

foto archief HSP / Patrick Dolkens