Borhave blijft op eigen kracht in eredivisie.

Met winst op Kwiek Raalte bekronen de Borhave dames hun debuut.

De dameshandbalploeg van Borhave heeft zaterdagavond in Raalte het debuutseizoen in de eredivisie bekroond met de verdiende prolongatie van het speelrecht in de hoogste competitie van het dameshandbal: de eredivisie

Borhave moest het in Raalte opnemen tegen Klink-Nijland Kwiek dat de gehele competitie op de laatste plaats heeft gestaan. Het was een tegenstander die va-banque voor de allerlaatste kans speelde. Borhave had het daar moeilijk mee.

Veel balverlies, technische onvolkomenheden en gemiste doelkansen maakten dat de gasten niet in staat waren de wedstrijd vroegtijdig te beslissen. Na een eerste helft die langdurig gelijkwaardig was leek Borhave in de laatste 10 minuten het lek boven te hebben. De ploeg liep daarin weg naar een 8-11 voorsprong. Inge Buitelaar was in die periode zeer doeltreffend. Via 9 -12  kwam Kwiek in de laatste minuten alsnog terug tot 11-12 bij rust.

Na rust maakte Kwiek al snel de gelijkmaker waardoor de twijfel bij Borhave weer toe leek te slaan. Kwiek nam voorsprong en hield Borhave lange tijd op achterstand. Wanneer de gasten het gat weer gedicht hadden liep Kwiek vervolgens snel weer weg.

Gelukkig voor Borhave bleven de spelers met geduld en overleg spelen, daardoor kon de ploeg vijf minuten voor tijd weer gelijk komen 25-25. Kwiek nam nog een keer een voorsprong, maar daarmee was de koek op. Borhave maakte nog drie doelpunten en wist daarmee de wedstrijd naar zich toe te trekken met 26-28.

Moeizaam maar wel loon naar werken en de kroon op een zeer goed seizoen. Met deze winst is Borhave definitief zeker van continuering in de eredivisie.

Kwiek is definitief gedegradeerd, E&O strijdt in twee wedstrijden met de algeheel periodekampioen van de eerste divisie om de laatst beschikbare plaats in de eredivisie.

Borhave kan zich nu gaan opmaken voor de halve finale in de bekercompetitie dinsdag 4 april aanstaande tegen VOC in Amsterdam.