LIONS maatje te groot voor BFC

Na de uitschakeling van LIONS 2 in de regiofinale en nadat de loting Smezo BFC vervolgens koppelde aan het eerste team van OCI-LIONS was de euforie in Beek groot en waren er enkele spelers die al een nieuwe stunt voorzagen. Coach Nick Onink moest zijn spelers uit de droom helpen dat dit toch wel echt een maatje te groot zou zijn. “Ik heb mijn speler proberen voor te houden dat hier vandaag het bekertoernooi zou eindigden en dat iedereen daarna weer de focus op zaterdag moet leggen als Quintus 2 naar Beek komt voor de competitie, want eerlijk gezegd vind ik dat op dit moment toch wel iets belangrijker dan de beker”.

Wel had de coach van BFC gehoopt dat het verschil niet zo groot zou zijn. Maar na een kwartier zaten zijn spelers er al flink doorheen. “Dit is toch allemaal wel een tandje hoger en sneller en fysiek wat harder. Daarnaast moet je ook weer snel terugrennen naar de verdediging en dat is toch allemaal wel wat anders dan we in de competitie gewend zijn. Maar het was wel een schitterende entourage, een tot de laatste stoel uitverkocht huis. Het is mooi als je in zo’n omgeving mag handballen, en dan wil je ook graag het publiek wat teuggeven dat tot de laatste snik achter de ploeg is blijven staan. Ik had gehoopt dat we wat langer mee konden spelen maar dat zat er toch niet in vandaag”.

De opening was nog wel voor de thuisploeg: 2-0 maar al snel draaide LIONS de wedstrijd en stond  na vijf minuten op een 3-5 voorspong. Tot 5-6 kon BFC volgen maar de eerste tijdstraf van Elissen was de doodsteek voor de thuisploeg. In de periode van twee minuten ondertal kreeg men drie doelpunten tegen en hadden de spelers al zoveel moeten geven dat ze overduidelijk tekort kwamen: 5-9. Bij BFC ging er in het tweede gedeelte van de eerste helft dan ook te veel fout terwijl LIONS geconcentreerd bleef handballen in de dekking alsook in de aanval en eenvoudig kon uitlopen naar de 7-19 ruststand.

In de tweede helft kregen de meeste spelers bij LIONS die in de eerste helft hadden gespeeld rust en desondanks denderde de trein stevig door en werd er meteen uit een vliegertje door Ephrahim Jerry gescoord. BFC kwam er het eerste kwartien in het tweede helft ook niet aan te pas. LIONS liep door naar een 10-30 tussenstand. Pas in de laatste twaalf minuten ging het weer een beetje gelijk op met een 6-7 score kwam de eindstand uit bij 16-37 en daarmee plaatst Lions zich voor de kwart finale en eindigt het bekersprookje voor BFC dat echter wel droomt van dat ander sprookje.

Voor coach Mark Schmetz van LIONS was dit, na de goede wedstrijd tegen Visé waar toch nog bijna niemand heeft gewonnen, tegen een ploeg die er nog vol voor moest gaan, een goede voortzetting van die prestatie. Dat hebben we vandaag kunnen doortrekken en daarbij heeft iedereen kunnen spelen. Wij hadden ons als doel gesteld dat wij maar maximaal zestien tegendoelpunten zouden incasseren en dan zie je dat dat op het einde, als zij toch weer een beetje terug komen, een item wordt om te voorkomen dat het er meer woorden, maar ook daar hebben ze zich prima aan gehouden. Als je hier met twee of drie doelpunten verschil zou zijn weggegaan dan zou je daar een onbevredigend gevoel aan over hebben gehouden en nu heb je dat niet, dit is een prima prestatie dat ook een goed gevoel geeft”.