PUNTEN VOOR DSS, DUBBELTJE VALT EINDELIJK GOEDE KANT OP

Door DSS - Dit weekend speelde DSS niet op zaterdagavond, maar op zondagmiddag. Gelukkig was het geen verre uitwedstrijd, het werd een kort ritje naar Fortissimo in Cothen. De kansen waren er zeker en dat wist DSS ook. Na een uur spannend handbal wees het scorebord een 28-29 zege voor de ploeg uit Heemskerk aan.

De eerste helft liep vrijwel gelijk op. Zo was het, zeker in de eerste 15 minuten, continue stuivertje wisselen. Door een aantal mooie snelle tegenaanvallen wist DSS door de Cothense dekking heen te komen. In de verdediging werd de topschutter van Fortissimo uitgedekt. Hierdoor waren zij zoekende in de aanval en daar wist DSS goed gebruik van te maken: 4-4, 6-6 en 8-8. Toch misten de gasten vijf minuten een deel van de scherpte, waardoor Fortissimo een klein gaatje kon slaan: 12-9. De gasten voerden het tempo weer op en konden zich herpakken. Hierdoor was de stand al snel 13-13. Vlak voor rust scoorde Natasja de Vries uit een penalty en ging DSS met 13-14 voorsprong de rust in.

De tweede helft moest DSS de scherpte en spirit zien te behouden. Verdedigend werd er nog beter samengewerkt en nog harder aangepakt. Hierdoor wist Fortissimo de eerste 6 minuten van de tweede helft niet te scoren. Daarentegen wisten de Heemskerksen wel het doel te vinden, o.a. door een paar mooie afstandsschoten van Angelique de Groot. Zo wist DSS weer een paar punten uit te lopen: 13-16, 14-18.

VOORSPRONG VASTHOUDEN

Maar ook nu probeerde Fortissimo weer dichterbij te komen. Zij konden terugkomen tot op één punt: 17-18. Ook nu liet DSS het koppie niet hangen, de ploeg ging er vol voor. Hierdoor konden zij de voorsprong weer uitbreiden tot 3 punten verschil: 17-20. Maar Fortissimo bleef de dames op de hielen zitten: 21-22, 21-24. Met de snelheid van Britt van Elsacker wist DSS die voorsprong vast te houden. Ook Indy Bangma speelde hierin een rol, door goed samenwerk met de verdediging bleef de stand voordelig: 25-27.

De laatste 5 minuten waren enorm spannend. DSS miste een aantal grote kansen en Fortissimo wist daaropvolgend wel te scoren. Zo was de stand met nog 2 minuten te spelen 27-28. Juist op dat moment kreeg DSs een ongelukkige tijdstraf waardoor zij de wedstrijd kort met een speelster minder moesten uitspelen. Er werd heel hard gewerkt in de dekking, aanvallend werd de rust bewaard. Door een mooie bal vanaf de hoek wist wederom Natasja de Vries de 27-29 te scoren. Maar Fortissimo had hierop snel een antwoord: 28-29.

Met nog 30 seconden was het balbezit voor de Heemskerksen. Er ontstond ruimte, maar de kans werd gemist. Met nog 15 seconden was Fortissimo in balbezit. Er werd een time-out aangevraagd door hun coach, dus kon ook DSS overleggen hoe ze de winst over de streep konden trekken. Er werd offensief verdedigd, de aanvallers werden onder druk gezet. Dit pakte goed, want Fortissimo kwam niet meer tot scoren. Na het eindsignaal vlogen de meiden van DSS elkaar in de armen en vierden feest na die zwaar bevochten overwinning. Eindelijk viel het dubbeltje eens de goede kant op.  Er is hard gevochten voor deze twee punten, dik verdiend!

Volgende week speelt DSS om 19:30 uur thuis tegen de tweede ploeg van SEW. Vooraf (17:30 uur) komt de herenploeg binnen de lijnen tegen Lelystad 2. Twee weken geleden pakte de ploeg ongeslagen de titel: 30 punten uit 15 duels.
Doelpunten DSS: Natasja de Vries (8), Angelique de Groot (5), Britt van Elsacker (4), Roos van Hensbergen (4), Kim de Ruyter (3), Mel Schellevis (3),  Demi Bleeker (1) en Ilse Groot (1).

cover Natajs de Vries: acht doelpunten namens DSS in het uitduel bij Fortissimo

foto Cobi Neeft / archief HSP