Uitblinkende keepster De Sprint niet voldoende voor winst op Bevo

Door Guido Torenbeek / De Sprint - Een wedstrijd met twee gezichten, zo kan je de wedstrijd van afgelopen zaterdag wel noemen, toen De Sprint aantrad tegen de reserves van Bevo. De eerste wedstrijd was een walk-over van De Sprint. Echter,  in de samenstelling van het team is men erg afhankelijk van het wedstrijdschema van eerste damesploeg van Bevo.

De Sprint wist dus dat het tegen een ander (sterker) team kwam te staan. De Sprint wist ook waar het gevaar lag, namelijk bij de opbouwers. Tot slot wist De Sprint ook wat ze van bepaalde andere speelsters kon verwachten. Tel dat bij elkaar op en dan is het enige dat nodig is, om er een goed plan tegenover te zetten en dat ook uit te voeren.

In de eerste helft lukte dat grotendeels wel. Wendy had nog wat kleine foutjes maar de dekking stond vooral erg sterk. Bevo 2 had geen antwoord tegen het plan van de bezoeksters. Waar de gasten wel punten lieten liggen,  was in de aanval. De afronding was niet goed, men wist maar een beperkt deel van de vrije kansen af te ronden. Doordat de dekking wel zo goed stond, was de ruststand van 8-11 wel terecht.

Klodders hars

De tweede helft gaf een totaal ander beeld. De thuisploeg wist dat ze iets anders moest doen en koos voor een tactiek die ik als trainer zelf misschien ook wel gekozen had. Sportief is het niet, effectief wel. Er werd met de minuut meer klodders hars op de bal gesmeerd en De Sprint kreeg de bal niet meer onder controle. Zonder controle is het lastig handballen, kan ik beamen. Het resulteerde in een wedstrijd die geen wedstrijd meer was.

De Sprint begon tegen zichzelf te handballen en de gemaakte fouten werden gelijk afgestraft door dit Bevo. Gelukkig stond Wendy in het doel van De Sprint als een beer te keepen en dat zorgde voor een nog enigszins redelijke afstraffing. Wendy, die niet fit begon aan de wedstrijd, kon het niet in haar eentje en de dekking liep niet meer zoals in de eerste helft. De koppies gingen naar beneden en het teamgevoel was weg. Iedereen van De Sprint wilde nog wel, alleen hoe harder men dat probeerde hoe minder het samen gebeurde. Bevp strafte dat prima af en de eindstand van 25-17 was dan ook volledig terecht.

Ondanks de dikke nederlaag zijn dit juist de momenten die De Sprint nodig heeft in de voorbereiding op komend seizoen. Leermomenten, meer dan alleen maar winstpartijen aan elkaar knopen. Het gaat er namelijk niet om dat je valt, het gaat er om hoe je opstaat.

Bij de nabespreking was er gelukkig ook weer ruimte om te lachen. “We hadden ondanks die slechte tweede helft wel weer een ludiek doelpunt gemaakt waarbij ook weer iedereen van Bevo, inclusief alle toeschouwers, stonden te kijken wat er gebeurd was na die treffer!”

De Sprint had op dat moment, dat maar één moment was, wel weer even het goede gevoel. Al met al dus een leerzame avond voor de ploeg uit Deurne.