Winst debutant De Meeuwen op onbekend Gemini

Door De Meeuwen - De heren van De Meeuwen moesten op eigen terrein tegen Gemini. Voor De Meeuwen een geheel onbekende ploeg, maar die wel al langer meedraait in de hoofdklasse. "De Meeuwen was op alles bedacht en als men mij voorafgaand aan de wedstrijd had gezegd dat de Meeuwen zouden winnen, dan had ik die persoon in zijn gezicht uitgelachen. Wij die voor het eerst meespelen in de hoofdklasse……", aldus coach Van der Spek vooraf. Na een 11-7 ruststand wonnen de Rotterdammers met 27-19.

Gemini was compleet met 13 spelers, De Meeuwen telde er 11. Na de warming up kon men beginnen aan de wedstrijd. Het was De Meeuwen dat het eerste doelpunt op het scorebord wist te plaatsen, na amper één minuut spelen. Gemini scoorde de gelijkmaker (3’). Maar de thuisploeg was in die beginfase te lief met verdedigen, maar ondanks dat lukt het Gemini toch niet om het doel van De Meeuwen te vinden. Het was de thuisploeg die in de eerste elf minuten het spel bepaalde.

Een minuut later scoorde Gemini hun tweede treffer: 4-2. Dus geheel geen slechte tussenstand. Neen, De Meeuwen speelde mooi en zeer leuk handbal. Daar waar het kon werd tempo gespeeld, daar waar dat niet kon werd rustig opgebouwd. Zo liet De Meeuwen zien dat zij als nieuwkomer in deze klasse toch ook kan handballen.

Eigen spel

Geen moment was De Meeuwen in de verdrukking, het ging juist steeds beter. Steeds meer wist men het doel te vinden van Gemini en zo zette de debutant de eerste helft langzaam maar zeker naar zijn hand. De ploeg bleef het eigen spel spelen en daar had Gemini niets tegenin te brengen. Voordat  beide partijen het wisten klonk het rustsignaal en stond er een stand van 11 tegen 7 in het voordeel van De Meeuwen op het scorebord.

In alle rust met de heren deze zeer verrassende eerste helft besproken. Iedereen was tevreden over het spel dat we met elkaar speelden. Zowel verdedigend zat het nu goed dicht (het lieve was er af) en aanvallend liep het goed. Er werden mooie combinaties gespeeld, goed druk gezet en resoluut afgemaakt. En misschien het allerbelangrijkste: men geloofd in het eigen spel. Dus met elkaar afgesproken om zo straks ook de tweede  helft door te gaan en Gemini niet in hun spel te laten komen.

En ook bij de start van de tweede helft stond De Meeuwen paraat. Het was Gemini, dat harder ging spelen zowel aanvallend als verdedigend. Met als gevolg dat sommige van onze spelers zeer hard werden neergehaald. En dit werd niet altijd gezien door de heren scheidsrechters De Vreis en Bahnerth. Zij lieten ver doorspelen of, als na de overtreding de bal in eigen bezit was, alsnog voordeel gaven. Dat was even wennen, maar de thuisclub pakte deze draad goed op en Gemini kreeg ook met een verdediging te maken een ploeg die zijn mannetje stond.

Beter spel

En het was Gemini dat hun eigen spel moest bekopen. De Meeuwen speelde beter, was zowel aanvallend als verdedigend sterker. Dat gaf alleen maar meer flow en daardoor ging de ploeg nog beter spelen. Beetje bij beetje door mooie snelle combinaties, afgewisseld met mooie en leuke wissels, men liet zien dat de ploeg goed kon handballen. Daar was het aanwezige publiek voor gekomen en dat heeft een zeer goede wedstrijd gezien.

Met een eindstand van 27-19 zijn twee felbegeerde punten in Rotterdam gebleven en kunnen we vol trots terugkijken op een zeer goede wedstrijd handbal. Zowel de doelverdedigers waren sterk, maar ook in defensief opzicht waren de Rotterdammers beter.

“En als je team dan aan het eind een compliment ontvangt van ‘de sterkste en het best spelende team heeft gewonnen’, ja dan ben je als coach trots op je mannen. Daar train je met elkaar voor, hier doe je het voor. Er stond een team in het veld dat er vol voor ging,” aldus een gelukkige coach van De Meeuwen, Chris van der Spek.

cover Spelmoment uit het duel tussen De Meeuwen en Gemini

foto M. van Turenhout